Metodika environmentálního auditu dopravní infrastruktury
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F21%3AN0000153" target="_blank" >RIV/44994575:_____/21:N0000153 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika environmentálního auditu dopravní infrastruktury
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika zavádí nový preventivní nástroj ochrany životního prostředí ve vztahu k dopravě, a to Environmentální audit dopravní infrastruktury (dále EADI). Na rozdíl od procesu posuzování vlivu dopravních staveb na životní prostředí (EIA), zaměřeného především na nové stavby, je EADI určený pro hodnocení vlivu na stávající silniční síti. Doplňuje již existující systémy sledování vlivu dopravy na zdraví obyvatel, bezpečnost provozu a systém technické kontroly objektů o systematizované hodnocení vlivů na ostatní složky životního prostředí, především vodu, půdu, biotu a krajinu. Je zaměřen na preventivní vyhledávání potenciálně problémových míst na dopravní infrastruktuře a následný ideový návrh praktických optimalizačních opatření realizovatelných zejména v rámci rekonstrukčních a modernizačních prací. Audit je založen na 14 definovaných klíčových problémových okruzích pokrývajících tři tématické oblasti – biota, voda a půda, krajina. Vzhledem k vysoké variabilitě místních podmínek na různých částech silniční sítě je EADI z metodického pohledu koncipován jako otevřený systém. Proto se předpokládá, že zpracovatel na začátku každého EADI provede screening a zhodnocení místní situace na základě kterého pak modifikuje rozsah a metodiku hodnocení.
Název v anglickém jazyce
Methodology of environmental audit of transport infrastructure.
Popis výsledku anglicky
The methodology introduces a new preventive tool for environmental protection in relation to transport, the Environmental Audit of Transport Infrastructure (EADI). In contrast to the environmental impact assessment (EIA) process, which focuses mainly on new constructions, the EADI is designed to assess the impacts on existing roads. It complements the existing systems for monitoring the impacts of transport on public health, traffic safety and the technical inspection system for constructions with a systematic assessment of impacts on other environmental components, especially water, soil, biota and landscape. It focuses on the preventive search for potentially problematic locations in the transport infrastructure and the subsequent conceptual design of practical optimisation measures to be implemented mainly in the framework of reconstruction and modernisation works. The audit is based on 14 defined key problem issues covering three thematic areas - biota, water and soil, landscape. Due to the high variability of local conditions on different parts of the road network, the EADI is conceived as an open system from a methodological point of view. Therefore, it is assumed that at the beginning of each EADI a screening and assessment of the local situation will be carried out and on the basis of results the scope and methodology of the assessment will be modified.
Klasifikace
Druh
N<sub>metS</sub> - Metodiky schválené orgánem státní správy
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
UDS_036
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Metodika zavádí nový preventivní nástroj ochrany životního prostředí ve vztahu k dopravě, a to Environmentální audit dopravní infrastruktury. Doplňuje již existující systémy sledování vlivu dopravy na zdraví obyvatel, bezpečnost provozu a systém technické kontroly objektů o systematizované hodnocení vlivů na ostatní složky životního prostředí, především vodu, půdu, biotu a krajinu. Výsledkem auditu je strukturovaná zpráva obsahující zejména souhrnný popis předpokládaných dopadů pozemní komunikace na jednotlivé složky životního prostředí a návrhy konkrétních opatření na odstranění nebo snížení předpokládaných rizik životního porstředí, která z provozu na komunikaci plynou
Ekonomické parametry
Samotné nastavení metodiky, příprava podkladů i uvedené postupy využívají v maximální míře ověřené přístupy a dostupné informace tak, aby nedošlo k navyšování finanční náročnosti celého procesu. Finančně nejnáročnější část metodiky je samotný terénní průzkum, bez něhož se ovšem nedají navrhnout účinná opatření vhodná pro konkrétní lokality. Na druhou stranu se tak ale dají vyloučit nevhodná navrhovaná opatření, která by byla buď technicky velmi složitě proveditelná, nebo finančně nepřiměřeně náročná. Ekonomický přínos auditu v režimu pravidelného sledování spočívá v tom, že poskytne přehled o průběžně realizovaných optimalizačních opatřeních na silniční síti a umožní zpětnou vazbu pro plánování a pro hodnocení efektivity vynakládaných prostředků. Zároveň přinese informace a zhodnocení samotného technického stavu již realizovaných opatření a tím podchycení možných závad, kdy při včasném zásahu dojde k celkové úspoře peněžních prostředků při jejich sanaci.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů