Virtuální diagnostická platforma pro měření úrovně situačního vhledu řidiče
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000041" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000041 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Virtuální diagnostická platforma pro měření úrovně situačního vhledu řidiče
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o software vytvořený pomocí enginu UNITY a využívá jednoduchý jízdní scénář, kde je jízdní aktivita měřena souběžně s chováním a senzomotorickými reakcemi řidiče. Pokyny pro jízdu jsou zadány audiem prostřednictvím vestavěných sluchátek. Simulace je doplněna o základní fyziku pohybu vozu a zvuky odpovídající jízdní aktivitě. Virtuální prostředí využívá vestavěné interakční a logovací komponenty včetně eye-trackingu. Rozhraní umožňuje sledování pohybů hlavy, sledování očí, haptické ovládání volantu a pedálů. Senzorické výstupy jsou vizuální, sluchové a servomotory poskytují haptickou zpětnou vazbu v podobě odporu volantu. Automatické protokolování v kombinaci se senzory nám umožňuje zaznamenávat robustní data o lidské činnosti pro další analýzu.
Název v anglickém jazyce
A virtual diagnostic platform for measuring the driver's level of situational awareness
Popis výsledku anglicky
It is a software created using the UNITY engine and uses a simple driving scenario where the driving activity is measured in parallel with the behavior and sensorimotor reactions of the driver. Driving instructions are given via audio through the built-in headphones. The simulation is supplemented with the basic physics of the car's movement and sounds corresponding to the driving activity. The virtual environment uses built-in interaction and logging components, including eye-tracking. The interface allows tracking of head movements, eye tracking, haptic control of the steering wheel and pedals. Sensory outputs are visual, auditory, and servomotors provide haptic feedback in the form of steering wheel resistance. Automatic logging combined with sensors allows us to record robust data about human activity for further analysis.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
50100 - Psychology and cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TP01010056" target="_blank" >TP01010056: Inovace pro dopravu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
DTL_099
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Nástroj staví na koncepci souběžné triangulace zavedené do softwarového základu UNITY, která umožňuje shromažďovat různé typy dat pro vytvoření komplexního obrazu studovaných jevů, v tomto případě dopravního chování, fyziologických projevů a distribuce pozornosti na základě měření očních pohybů (eye-tracking – ET). Klíčovou vlastností navrženého nástroje pro DPV zůstává schopnost měřit dynamické komplexní jevy včetně několika podkategorií situačního povědomí (SP), které reprezentuje klíčový konstrukt v rámci hodnocení řidičských dovedností. SP představuje zásadní prvek, který ovlivňuje chování i rozhodování řidiče. Konstrukt SP je možné operacionalizovat jako součin několika veličin, které jsou s využitím technologie VR měřitelné v simulovaném dopravním scénáři. Faktory, jakými jsou rozptýlení pozornosti, ignorování dopravních předpisů nebo fyziologické a emoční stavy řidiče, mají významný vliv na jeho schopnost udržovat adekvátní míru situačního povědomí. Tento model je založen na předchozích studiích o SP v kombinaci s přidanými možnostmi měření pohybu očí.
Ekonomické parametry
Výsledek představuje originální technické řešení pro dopravně-psychologickou diagnostiku, kde jsou využity virtuální technologie v kombinaci s psychologickou expertízou v oblasti dopravně-psychologického vyšetření řidiče, psychologie, a eye-trackingu. Řešení je ze své podstaty zcela nové, originální a s ohledem na výzkumnou nejistotu v oblasti měření situačního vhledu přesahuje rámec pouhé odborné dovednosti. Průmyslová využitelnost spočívá především v možnosti vysoké škálovatelnosti a diseminace navrhovaného řešení, které může být v kombinaci s navazující metodikou přeneseno ve formě komerčního produktu do široké praxe, především do institucí provádějících DPV, a výzkumných institucí zabývající se lidským faktorem v dopravě.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
44994575
Název vlastníka
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., Líšeňská 33a, 636 00 Brno
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—