Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000057" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000057 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu
Popis výsledku v původním jazyce
Šířka zpevněné krajnice patří k důležitým parametrům uspořádání pozemní komunikace. Zpracované zahraniční studie prokázaly, že nárůst šířky krajnice vede k poklesu počtu dopravních nehod. Zároveň však platí, že širší krajnice mohou vést k vyšší rychlosti jízdy a tím pádem závažnějším následkům nehod – tato hypotéza však nebyla ve zmíněných studiích statisticky prověřena. Na tuto mezeru se zaměřila naše studie, ve které jsme analyzovali data z výběru dvou typických šířkových uspořádání S 9,5 a S 11,5, které se mezi sebou liší právě šířkou zpevněné krajnice. Kromě četnosti a závažnosti nehod jsme využili i informace o rychlosti, získané z flotily plovoucích vozidel. Naše závěry potvrdily platnost hypotézy: na silnicích se širší zpevněnou krajnicí (S 11,5) dochází ve srovnání s uspořádáním S 9,5 k nižšímu počtu nehod, které jsou však závažnější z důvodu vyšší rychlosti jízdy. Krátkodobě lze doporučit opatření ke snížení rychlostí, ale v dlouhodobém horizontu je žádoucí přejít k uspořádání 2+1.
Název v anglickém jazyce
Analysis of impact of paved shoulder width on road safety
Popis výsledku anglicky
Width of paved shoulder is an important road cross-section characteristic. Previous studies confirmed that increasing width of paved shoulder is associated with a decrease of crash frequency. However, wider shoulders may encourage higher driving speed, which is related to increase of impact speed and crash severity – this issue was hypothesized, but not statistically investigated. To address this gap, we analysed a sample of two most typical categories of Czech secondary roads, which differ only in the paved shoulder width. Our findings, based on simultaneous availability of crash frequency, crash severity and speed data, supported the hypothesis of association between wider shoulders, higher speeds and increased crash severity. As a short-term solution, various speed management measures may be recommended, but in a long-term widening to a 2+1 road is necessary.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
83
Číslo periodika v rámci svazku
10
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
26-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—