Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000057" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000057 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik" target="_blank" >https://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/casopisy/aktualni-rocnik</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Analýza vlivu šířky zpevněné krajnice na bezpečnost silničního provozu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Šířka zpevněné krajnice patří k důležitým parametrům uspořádání pozemní komunikace. Zpracované zahraniční studie prokázaly, že nárůst šířky krajnice vede k poklesu počtu dopravních nehod. Zároveň však platí, že širší krajnice mohou vést k vyšší rychlosti jízdy a tím pádem závažnějším následkům nehod – tato hypotéza však nebyla ve zmíněných studiích statisticky prověřena. Na tuto mezeru se zaměřila naše studie, ve které jsme analyzovali data z výběru dvou typických šířkových uspořádání S 9,5 a S 11,5, které se mezi sebou liší právě šířkou zpevněné krajnice. Kromě četnosti a závažnosti nehod jsme využili i informace o rychlosti, získané z flotily plovoucích vozidel. Naše závěry potvrdily platnost hypotézy: na silnicích se širší zpevněnou krajnicí (S 11,5) dochází ve srovnání s uspořádáním S 9,5 k nižšímu počtu nehod, které jsou však závažnější z důvodu vyšší rychlosti jízdy. Krátkodobě lze doporučit opatření ke snížení rychlostí, ale v dlouhodobém horizontu je žádoucí přejít k uspořádání 2+1.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of impact of paved shoulder width on road safety

  • Popis výsledku anglicky

    Width of paved shoulder is an important road cross-section characteristic. Previous studies confirmed that increasing width of paved shoulder is associated with a decrease of crash frequency. However, wider shoulders may encourage higher driving speed, which is related to increase of impact speed and crash severity – this issue was hypothesized, but not statistically investigated. To address this gap, we analysed a sample of two most typical categories of Czech secondary roads, which differ only in the paved shoulder width. Our findings, based on simultaneous availability of crash frequency, crash severity and speed data, supported the hypothesis of association between wider shoulders, higher speeds and increased crash severity. As a short-term solution, various speed management measures may be recommended, but in a long-term widening to a 2+1 road is necessary.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    83

  • Číslo periodika v rámci svazku

    10

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    26-29

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus