SPIN Tool
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F22%3AN0000138" target="_blank" >RIV/44994575:_____/22:N0000138 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
SPIN Tool
Popis výsledku v původním jazyce
Výsledek vychází z dlouholetého výzkumu přímých a nepřímých ukazatelů bezpečnosti dopravy (kontinuální řada základních nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu od roku 2014), který je zaměřený na zvýšení bezpečnosti silničního provozu a snížení celospolečenských ztrát na životech i majetku. Cílem výsledku je navázat na sběr dat nepřímých ukazatelů, zvýšit kvalitu sbíraných dat a automatizovat jejich vyhodnocení a následnou analýzu. Byla použita vědecká metoda kvantitativního výzkumu - analýza dat. Zjištěná data slouží jako podkladový materiál k hodnocení bezpečnosti nejen pro odbornou veřejnost, Policii ČR a správce komunikací, ale současně jsou podkladem pro hodnocení projektů SFDI a pro zpracování Strategie BESIP a jejích regionálních či místních částí. Samotný systém je složený ze dvou částí: mobilní aplikace, která je postavena na technologii progresivní webové aplikace a serverové aplikace, která obsahuje také vyhodnocovací část. Mobilní aplikace umožňuje záznam hodnot v terénu (typ vozidla, svícení, poutání, …), export hodnot a automatický transfer naměřených dat po ukončení měření na server. Aplikace umožňuje mít spuštěno několik různých druhů měření současně a plynule mezi nimi přepínat. Aplikace podporuje přihlášení přes uživatelské účty, které jsou definované v serverové aplikaci, z níž jsou také stahována inicializační data, která jsou potřebná pro jednotlivá sčítání (sčítací místa a povolená měření). Sčítací aplikaci je možné provozovat offline, přístup na internet je nutný pouze při přihlašování uživatele a stahování konfiguračních dat před měřením a následně po ukončení měření pro transfer naměřených dat na server. Při měření je důležitá velikost vzorku, která se na displeji zobrazuje pro každou kategorii, ve které jsou uvedeny limitní počty. Jednotlivé nepřímé ukazatele bezpečnosti (NUB) jsou nadefinovány v souladu s výsledkem výzkumného projektu TAČR OMEGA s č. j. TACR/299/2013 Metodikou stanovení délky a rozsahu průzkumů chování účastníků silničního provozu s ohledem na efektivní vynakládání finančních prostředků, certifikovanou Ministerstvem dopravy v roce 2014 a jejího následného Doplňku. Aplikace obsahuje kontrolní mechanismy, které zajišťují kvalitu sbíraných dat a získání dostatečného vzorku. Kromě definice dle národní metodiky byla také vytvořena série ukazatelů bezpečnosti a jejich analýza dle požadavků projektu Evropské komise Baseline (Baseline (vias.be)). Serverová aplikace poskytuje uživatelům přehled o jimi provedených měřeních dle zadaných kategorií. Shromažďuje také všechna naměřená data z mobilní aplikace a zaslaná data z radarů Sierzega včetně možnosti ruční, a především automatické kalibrace. Součástí aplikace je správa uživatelských účtů a správa míst pro provádění měření. Analýza naměřených dat je spouštěna uživatelem po dokončení sběru všech relevantních dat. Data jsou prezentována ve formě tabulek, grafů a map, které mohou být staženy do zařízení uživatele. Výstupy analýz jsou jednou z datových sad pro stanovení KPI vládní Strategie BESIP 2021-2030, dále jsou využívány krajskými koordinátory BESIP a krajskými úřady pro porovnání výsledků v krajích, s ohledem na kontinuitu dat jsou prováděny i analýzy časového vývoje a mezinárodní srovnání (zejména v souvislosti s časovým vývojem, metodiky pro provádění výzkumu nebyli jednotné až do vzniku metodik projektu Baseline. Obě aplikace mají možnost přepnutí do jiného jazyka.
Název v anglickém jazyce
SPIN Tool
Popis výsledku anglicky
The result is based on long-term research of direct and indirect indicators of traffic safety (a continuous series of basic indirect indicators of road traffic safety since 2014), which is aimed at increasing road traffic safety and reducing society-wide losses of life and property. The aim of the result is to follow up on the collection of data of indirect indicators, to increase the quality of the collected data and to automate their evaluation and subsequent analysis. The scientific method of quantitative research - data analysis - was used. The collected data serve as background material for safety assessment not only for the professional public, the Police of the Czech Republic and the road administrator, but at the same time they are the basis for the assessment of SFDI projects and for the elaboration of the BESIP Strategy and its regional or local parts. The system itself is composed of two parts: a mobile application, which is built on the technology of a progressive web application, and a server application, which also contains an evaluation part. The mobile application enables the recording of values in the field (type of vehicle, lighting, binding, ...), export of values and automatic transfer of measured data to the server after the end of the measurement. The application allows you to have several different types of measurements running at the same time and switch between them smoothly. The application supports login via user accounts that are defined in the server application, from which the initialization data needed for individual censuses (counting points and permitted measurements) are also downloaded. The counting application can be operated offline, access to the Internet is only required when logging in and downloading configuration data before the measurement and then after the measurement to transfer the measured data to the server. In the measurement, the sample size is important, which is shown on the display for each category in which the limit counts are given. Individual indirect safety indicators (NUB) are defined in accordance with the results of the TAČR OMEGA research project with reference no. TACR/299/2013 Methodology for determining the length and scope of surveys of the behavior of road users with regard to the effective use of funds, certified by the Ministry of Transport in 2014 and its subsequent Supplement. The application contains control mechanisms that ensure the quality of the collected data and the obtaining of a sufficient sample. In addition to the definition according to the national methodology, a series of safety indicators was also created and their analysis according to the requirements of the European Commission project Baseline (Baseline (vias.be)). The server application provides users with an overview of the measurements they have made according to the specified categories. It also collects all measured data from the mobile application and data sent from the Sierzega radars, including the possibility of manual, and above all, automatic calibration. Part of the application is the management of user accounts and the management of places for performing measurements. The analysis of the measured data is started by the user after the collection of all relevant data has been completed. The data is presented in the form of tables, graphs and maps that can be downloaded to the user's device. The outputs of the analyzes are one of the datasets for determining the KPIs of the government BESIP Strategy 2021-2030, they are also used by regional BESIP coordinators and regional authorities to compare results in the regions, with regard to the continuity of the data, time development analyzes and international comparisons are also carried out (especially in connection with the development of time, the methodologies for carrying out research were not uniform until the creation of the methodologies of the Baseline project. Both applications have the option to switch to another language.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů