Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

STKDE plus approach reveals wildlife-vehicle collision hotspots at broken fence locations

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F23%3A10001551" target="_blank" >RIV/44994575:_____/23:10001551 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/60460709:41320/23:97171

  • Výsledek na webu

    <a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s10344-023-01735-6" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s10344-023-01735-6</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10344-023-01735-6" target="_blank" >10.1007/s10344-023-01735-6</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    STKDE plus approach reveals wildlife-vehicle collision hotspots at broken fence locations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Road fencing is considered one of the most effective traffic safety measures to avoid wildlife-vehicle collisions (WVC). Construction errors during fence installation, intrinsic defects and other inconsistencies allow, however, for wildlife to enter the roads. WVC thus occur even at many fenced places. We analysed WVC, from fenced D10 and D11 motorways in Czechia, which took place between 2009 and 2019. We applied the spatial-temporal KDE+ method (STKDE+) in order to determine both spatial and temporal WVC hotspot patterns. We further compared the WVC temporal pattern before and after the installation of fences. Three hotspot patterns were described: hotspot disappearance (after proper design and construction of a fence), emergence of a new hotspot (at places with fence gaps or improper fence ends) and stability of a hotspot over time (non-effective fences). We found that improper design of fencing induced WVC occurrence. We further concluded that the STKDE+ method can be used to effectively determine the effectiveness of safety measures. The STKDE+ analysis revealed 32 WVC hotspots, which contained 46% of all WVC. The fence-end effect and fence gaps caused WVC in 20 and 5 cases, respectively.

  • Název v anglickém jazyce

    STKDE plus approach reveals wildlife-vehicle collision hotspots at broken fence locations

  • Popis výsledku anglicky

    Road fencing is considered one of the most effective traffic safety measures to avoid wildlife-vehicle collisions (WVC). Construction errors during fence installation, intrinsic defects and other inconsistencies allow, however, for wildlife to enter the roads. WVC thus occur even at many fenced places. We analysed WVC, from fenced D10 and D11 motorways in Czechia, which took place between 2009 and 2019. We applied the spatial-temporal KDE+ method (STKDE+) in order to determine both spatial and temporal WVC hotspot patterns. We further compared the WVC temporal pattern before and after the installation of fences. Three hotspot patterns were described: hotspot disappearance (after proper design and construction of a fence), emergence of a new hotspot (at places with fence gaps or improper fence ends) and stability of a hotspot over time (non-effective fences). We found that improper design of fencing induced WVC occurrence. We further concluded that the STKDE+ method can be used to effectively determine the effectiveness of safety measures. The STKDE+ analysis revealed 32 WVC hotspots, which contained 46% of all WVC. The fence-end effect and fence gaps caused WVC in 20 and 5 cases, respectively.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10511 - Environmental sciences (social aspects to be 5.7)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    European Journal of Wildlife Research

  • ISSN

    1612-4642

  • e-ISSN

    1439-0574

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    1-12

  • Kód UT WoS článku

    001097080100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85173726079