Jak ovlivnila pandemická omezení bezpečnost provozu v extravilánu?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F24%3A10001835" target="_blank" >RIV/44994575:_____/24:10001835 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://online.obd.cz/id_publ/1837" target="_blank" >https://online.obd.cz/id_publ/1837</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak ovlivnila pandemická omezení bezpečnost provozu v extravilánu?
Popis výsledku v původním jazyce
Šíření pandemie Covid-19 přineslo řadu omezení, která vedla ke změnám v dopravě a mobilitě. V naší studii jsme analyzovali vliv omezení na intenzitu, rychlost a bezpečnost dopravy u souboru extravilánových komunikací. Oproti předchozím studiím jsme využili delší časový rámec a dva zdroje dopravních dat (tradiční automatické sčítače dopravy – ASD a inovativní data z plovoucích vozidel – FCD), ale zejména jsme použili více faktorů ochoty řídit: nejen index omezení, ale také cenu pohonných hmot a povětrnostní podmínky. Vytvořené statistické modely potvrdily, že četnost nehod byla ovlivněna intenzitou a závažnost nehod byla ovlivněna intenzitou i rychlostí, přičemž intenzita i rychlost byly ovlivněny faktory ochoty řídit. Navíc se ukázalo, že intenzita i rychlost více reagovaly na povětrnostní podmínky než na samotný index omezení. Přínosná byla také kombinace dvou zdrojů dat, která prokázala specifickou vhodnost ASD pro modelování intenzity a FCD pro modelování rychlosti.
Název v anglickém jazyce
How did pandemic restrictions impact traffic safety on rural roads?
Popis výsledku anglicky
The spread of the Covid-19 pandemic brought a series of restrictions, leading to changes in mobility and traffic safety. The presented study investigated the impact of restrictions stringency index on traffic flow, speed, and safety in a sample of Czech rural roads. Compared to previous studies, it used a longer time frame and two sources of traffic data (traditional Automatic Traffic Counter – ATC and novel Floating Car Data – FCD), but especially it used more willingness-to-drive factors: not only the stringency index but also fuel price and weather conditions. The modelling confirmed that the crash frequency was influenced by flow, crash severity was influenced by both flow and speed, while both flow and speed were influenced by willingness-to-drive factors. Additionally, it was shown that flow and speed were more responsive to weather conditions than the stringency index itself. Also, the combination of two data sources was beneficial as it showed the specific suitability of ATC for traffic flow and FCD for speed modelling.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
85
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
18-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—