Tyre/road noise frequency spectra analyses based on CPX measurement with six microphones
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F24%3A10002040" target="_blank" >RIV/44994575:_____/24:10002040 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Tyre/road noise frequency spectra analyses based on CPX measurement with six microphones
Popis výsledku v původním jazyce
Road traffic noise is affected by many factors, the road surface being one of them. The CPX method (ISO 11819-2) is the method used to measure tyre/road noise, i.e. noise generated by tyre-surface contact. Up to six microphones are positioned around reference tyre in specified positions as the standard requires. Two microphones are mandatory; four are optional.Conventional stone mastic asphalt, exposed aggregate cement concrete, low-noise pavement and cobblestones were measured by the CPX method using six microphones at a speed of 80 km/h. It would be advisable to consider adding another mandatory microphone (probably 5 or 6) to thetwo existing ones or to "relocate" one of these two (probably 4 or 5) for a more optimal tyre/road noise assessment. Presented results could be used to discussion about positions or necessity of mandatory and optional microphones.
Název v anglickém jazyce
Tyre/road noise frequency spectra analyses based on CPX measurement with six microphones
Popis výsledku anglicky
Road traffic noise is affected by many factors, the road surface being one of them. The CPX method (ISO 11819-2) is the method used to measure tyre/road noise, i.e. noise generated by tyre-surface contact. Up to six microphones are positioned around reference tyre in specified positions as the standard requires. Two microphones are mandatory; four are optional.Conventional stone mastic asphalt, exposed aggregate cement concrete, low-noise pavement and cobblestones were measured by the CPX method using six microphones at a speed of 80 km/h. It would be advisable to consider adding another mandatory microphone (probably 5 or 6) to thetwo existing ones or to "relocate" one of these two (probably 4 or 5) for a more optimal tyre/road noise assessment. Presented results could be used to discussion about positions or necessity of mandatory and optional microphones.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK04000058" target="_blank" >CK04000058: Zohlednění dalších vlivů promítajících se do naměřených hodnot hlučnosti povrchů vozovek při dynamickém měření</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů