TP 132 ZÁSADY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH V OBCÍCH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44994575%3A_____%2F24%3A10002202" target="_blank" >RIV/44994575:_____/24:10002202 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
TP 132 ZÁSADY ZKLIDŇOVÁNÍ DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH V OBCÍCH
Popis výsledku v původním jazyce
Tyto technické podmínky (TP) platí pro návrh dopravního zklidňování pozemních komunikací. Zabývají se jak dopravním zklidňováním průtahů silnic I. třídy (kromě silnic pro motorová vozidla), II. a III. třídy, tak místních komunikací, včetně navrhování zón 30, sdílených, obytných a pěších zón. TP je možno v přiměřeném rozsahu využít i pro účelové komunikace. Dále je TP možno dílčím způsobem využít i v extravilánu, a to zejména při návrhu zastávek veřejné hromadné dopravy (VHD) a přístupu k nim nebo u lokalit významných pro pěší a cyklistický provoz. TP slouží pro navrhování zklidňujících opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti všech účastníků provozu na pozemních komunikacích, humanizaci dopravního prostoru, zlepšení podmínek pro zranitelné účastníky provozu, zvýšení estetické úrovně zklidňovaných komunikací, dále k efektivnímu využití prostoru komunikace a ke zmírnění emisní a hlukové zátěže z dopravy. TP platí pro navrhování nových komunikací. Pro rekonstrukce a úpravy těchto komunikací lze aplikovat přiměřeně místním, a především prostorovým podmínkám. TP vycházejí z aktuálně platných právních a technických předpisů a navazují na příslušné české normy, především ČSN 73 6101 Projektování silnic a dálnic [25], ČSN 73 6102 Projektování křižovatek na pozemních komunikacích [26] a ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací [27]. Návrh dopravního značení musí být v souladu s TP 65 Zásady pro dopravní značení na pozemních komunikacích [30], VL 6.1 Svislé dopravní značky [50], VL 6.2 Vodorovné dopravní značky [51] a VL 6.3 Dopravní zařízení [52]. Opatření pro osoby s omezenou schopností pohybu a orientace se navrhují zejména podle ČSN 73 4001 Přístupnost a bezbariérové užívání [19], které nejsou těmito TP dotčeny. TP nedokážou obsáhnout všechny situace, které mohou při navrhování nastat, je proto možné navrhovat i řešení odlišná od uvedených příkladů. Ta však nemají být v rozporu se zde definovanými zásadami a dalšími platnými předpisy. Vydalo ředitelství silnic a dálnic. Schváleno Ministerstvem dopravy, Odborem pozemních komunikací, pod č. j. MD-69960/2024-940/1ze dne 31. 12. 2024 s účinností od 15. 1. 2025
Název v anglickém jazyce
TP 132 PRINCIPLES OF TRAFFIC CALMING ON LAND ROADS IN MUNICIPALITIES
Popis výsledku anglicky
These technical conditions (TP) apply to the design of traffic calming on roadways. They deal with both traffic calming of stretches of Class I roads (except for roads for motor vehicles), Class II and III roads, and local roads, including the design of zones 30, shared, residential and pedestrian zones. TP can also be used to a reasonable extent for special-purpose roads. Furthermore, TP can also be partially used in extra-urban areas, especially when designing public transport stops (VHD) and access to them or in locations important for pedestrian and bicycle traffic. TP serves to design calming measures leading to increased safety of all road users, humanization of the traffic space, improvement of conditions for vulnerable road users, increase of the aesthetic level of the calmed roads, further to the effective use of the road space and to the mitigation of emission and noise pollution from traffic. TP applies to the design of new roads. For the reconstruction and modification of these roads, they can be applied appropriately to local, and especially spatial conditions. TPs are based on currently valid legal and technical regulations and follow the relevant Czech standards, especially ČSN 73 6101 Design of roads and motorways [25], ČSN 73 6102 Design of intersections on roads [26] and ČSN 73 6110 Design of local roads [27]. The design of traffic signs must be in accordance with TP 65 Principles for traffic signs on roads [30], VL 6.1 Vertical traffic signs [50], VL 6.2 Horizontal traffic signs [51] and VL 6.3 Traffic equipment [52]. Measures for people with limited mobility and orientation are designed mainly according to ČSN 73 4001 Accessibility and barrier-free use [19], which are not affected by these TPs. TPs cannot cover all situations that may arise during design, therefore it is possible to propose solutions that differ from the examples given. However, these should not conflict with the principles defined here and other applicable regulations. Issued by the Directorate of Roads and Highways. Approved by the Ministry of Transport, Department of Land Communications, under ref. no. MD-69960/2024-940/1dated 31. 12. 2024 with effect from 15. 1. 2025
Klasifikace
Druh
H<sub>neleg</sub> - Promítnuto do směrnic nebo předpisů závazných v rámci příslušného poskytovatele
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo předpisu
TP 132
Označení kompet. příslušného orgánu
Ministerstvo dopravy, Odbor pozemních komunikací, nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
Územní platnost výsledku
A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)