Mapa nehodovosti v souvislosti s osvětlením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45274517%3A_____%2F17%3AN0000004" target="_blank" >RIV/45274517:_____/17:N0000004 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/44994575:_____/17:N0000033
Výsledek na webu
<a href="http://opkon.eltodo.cz/mapa.html" target="_blank" >http://opkon.eltodo.cz/mapa.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mapa nehodovosti v souvislosti s osvětlením
Popis výsledku v původním jazyce
Interaktivní mapa představuje uživatelsky přívětivý nástroj pro identifikaci úseků s nedostatečným osvětlením nebo vysokým potenciálem pro vznik nehod v noci. Přístup k mapě je na stránkách http://opkon.eltodo.cz/mapa.html a je bezplatný. Osvětlení komunikace je v mapě ztvárněno pomocí třístupňové škály. Výsledky modelu jsou v mapě zobrazeny také pomocí třístupňové škály jako podíl nočních a denních nehod, který je vypočtený ze statistického modelu a je závislý na osvětlení komunikace. Vycházíme z dlouhodobého průměru podílu nočních a denních nehod v obou krajích, který se pohybuje kolem čísla 0,26 (viz Statistika nehodovosti PČR). V rámci projektu byly vybrány pouze průjezdní úseky silnic I. až III. třídy s nejvyšší nehodovostí v noci. Vzhledem k tomu, že mapa vychází se statistického modelu, ze kterého byly vyloučeny úseky s délkou menší jak 30 m a dále úseky s extrémními hodnotami osvětlenosti, nejsou všechny komunikace spojité a úseky na sebe nemusí nenavazovat. Mapa byla vypracována pro Moravskoslezský a Ústecký kraj a silniční síť v délce 524,5 km resp. 453 km po odstranění odlehlých hodnot. Mapa nehodovosti v souvislosti s osvětlením vycházela z dat naměřených vozidlem MOMOK. Ty byly následně implementovány do internetové aplikace spustitelné v jakémkoli webovém prohlížeči (tedy bez nutnosti instalace jakéhokoli SW). V této aplikaci jsou k dispozici informace o osvětlenosti na proměřených trasách. Osvětlenost je rozdělena na tři úrovně: • Předimenzovaná – hodnota osvětlenosti je o více jak 20 % vyšší než požaduje norma • Optimalizovaná – hodnota osvětlenosti se pohybuje v +- 20 % • Poddimenzovaná – hodnota osvětlenosti je o méně než 20 %
Název v anglickém jazyce
Accident map in connection to the road lighting
Popis výsledku anglicky
An interactive map is a user-friendly tool for identifying sections with insufficient lighting or high potential for accidents at night. Access to the map is at http://opkon.eltodo.cz/mapa.html and is free of charge. Communication lighting is depicted on the map using a three-step scale. The model results are also displayed on the map using a three-step scale as a share of night and day accidents, which is calculated from the statistical model and is dependent on the communication light. We are based on the long-term average of the share of night and day accidents in both regions, which is around 0.26 (see Accident statistics of the Czech Police). Within the project only the transit sections of roads I. to III. classes with the highest accident rate at night were selected. Given that the map is based on a statistical model that excluded sections with a length of less than 30 m, and sections with extreme illumination values, not all communications are continuous and the segments don't need to follow each other. The map was developed for the Moravian-Silesian region and the region of Ústí nad Labem and a road network of 524.5 km respectively 453 km after removal of remote values. The illumination map was based on the data measured by the MOMOK vehicle. These were then implemented into the web application executable in any web browser (without the need to install any SW). In this application, the informations about the illumination on the measured routes are available. Illumination is divided into three levels: • Oversized - the illumination value is more than 20% higher than the norm • Optimized - the illumination value varies by +- 20% • Undersized - the illumination value is more than 20%
Klasifikace
Druh
N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD03000142" target="_blank" >TD03000142: Vliv osvětlení pozemních komunikací na nehodovost</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TD03000142-2017V003
Číslo předpisu
—
Technické parametry
Webová mapová aplikace OPKON byla vytvořena v prostředí produktů ESRI ArcGIS for Desktop, ArcGIS for Server federovaný s Portal for ArcGIS a Web AppBuilder for ArcGIS (Developer Edition). Mapová služba obsahující tematické mapové vrstvy osvětlení a výsledku modelu vytvořená v prostředí Desktopu byla vypublikována na ArcGIS Server, kde z ní následně v prostředí Portalu byla vytvořena webová mapa, ve které byly definovány vyskakovací okna pro jednotlivé vrstvy, rozsah mapového okna, měřítkové řady, legenda a další. Samotná webová aplikace byla nad webovou mapou programována pomocí Web AppBuilderu, v jehož prostředí byla kromě grafického vzhledu nastavena i pokročilá funkcionalita aplikace – ovládací tlačítka pro zoom, posun mapového okna, přepínání vrstev v Seznamu mapových vrstev, definice Záložek, Měření vzdáleností a ploch, Sdílení a tisk, přepínání podkladové mapy a mnoho dalších. Byly podepsány souhlasné vyjádření k používání webové aplikace OPKON mezi Centrem dopravního výzkumu, v. v. i. a dvěmi násleudjícími městy: Ústí nad Labem, Ing. Dalibor Dařílek - vedoucí odboru dopravy a majetku Magistrátu města Ústí nad Labem, dne 14. 12. 2017 Teplice, Bc. Ivana Mullerová - vedoucí odboru dopravy, dne 21. 12. 2017
Ekonomické parametry
V případě využití tohoto výsledku v praxi může mít tento dílčí cíl i celospolečenské přínosy v podobě možných ušetřených lidských životů a omezení následků dopravní nehodovosti na pozemních komunikací. V případě dopravní nehody stát přichází o hospodářský přínos zraněné osoby a naopak musí vynakládat výdaje na její zdravotní a sociální zabezpečení, tzn. i v případě jediného ušetřeného života v souvislosti s tímto výsledkem, je celospolečenský přínos značný. Webová aplikace je veřejně dostupná.
Označení certifikačního orgánu
—
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů