Vzdělání a přechod k otcovství v České republice: reflexe dvou společenských kontextů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45773009%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/45773009:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/08210929Stastna%20-%20Kyzlinkova%204-2019.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/08210929Stastna%20-%20Kyzlinkova%204-2019.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2019.51.4.18" target="_blank" >10.31577/sociologia.2019.51.4.18</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělání a přechod k otcovství v České republice: reflexe dvou společenských kontextů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem článku je identifikovat, jakou úlohu sehrávalo vzdělání při přechodu k otcovství u českých mužů ve dvou časových etapách charakterizovaných odlišným politickým a společenským režimem - období socialismu od r. 1960 do r. 1989 a přechodové a popřechodové obdo od r. 1990 do r. 2008. Používáme data získaná z českého šetření Generace a gender (2008) a metody modelování historie událostí. Vliv vzdělání je studován z hlediska jeho interakce s různými dalšími charakteristikami jednotlivce. Analýza odhalila, že reprodukční chování se liší v závislosti na úrovni vzdělání s ohledem na různé podskupiny, jak jsou definovány např. statutem partnerství nebo složením rodiny. Cílem studie je rozšířit debatu o vlivu vzdělání na plodnost zavedením aspektu mužského reprodukčního chování.
Název v anglickém jazyce
Education and the Transition to Fatherhood in the Czech Republic: The Reflection of two Societal Contexts
Popis výsledku anglicky
The aim of the study is to identify the transition of men to first birth in the Czech Republic focusing particularly on the impact of the level of education. Two different time periods characterised by differing political and societal orders are subjected to study – the period of state socialism from 1960 to 1989 and the transition and post-transition period from 1990 to 2008. We employ data obtained from the Czech Generations and Gender Survey (2008) and the event history modelling method. The impact of education is studied in terms of the interaction thereof with various other characteristics of the individual. The analysis revealed that reproductive behaviour differs depending on the educational level with respect to differing subgroups as defined by e.g. partnership status or the composition of the family of orientation. The study aims to extend the debate on the influence of education on fertility by introducing the aspect of male reproduction behaviour.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-14736S" target="_blank" >GA15-14736S: Otcovství a mateřství v kontextech trhu práce a sociální politiky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociológia
ISSN
0049-1225
e-ISSN
—
Svazek periodika
51
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
393-419
Kód UT WoS článku
000482033000003
EID výsledku v databázi Scopus
—