Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Náplň a konstrukce životního a existenčního minima 2018

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F45773009%3A_____%2F20%3AN0000109" target="_blank" >RIV/45773009:_____/20:N0000109 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNBV2L6L6C/" target="_blank" >https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNBV2L6L6C/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Náplň a konstrukce životního a existenčního minima 2018

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Instituty životního a existenčního minima představují minimální hranice peněžních příjmů nutné k zajištění výživy a ostatních osobních potřeb. Rozdíl mezi nimi je definován v zákoně č. 110/ 2006 Sb., o životním a existenčním minimu. Výše životního a existenčního minima přímo navyšuje dvě sociální dávky a dalších šest ovlivňuje. Studie je věnována nastavení úrovně životního a existenčního minima v roce 2018. Ve studii prezentované výpočty vycházejí z dat Českého statistického úřadu, konkrétně ze Statistiky rodinných účtů z let 2010–2016. Pro určení výše životního a existenčního minima bylo zahrnuto devět nejčetnějších typů domácností. Pro oblast výživy bylo využito modelu VYZIVA-2018, který vytvořil Ústav zemědělské ekonomiky a informací. Model je postaven na logice lineárního programování – konkrétně aplikuje dietní (nutriční) problém. Na zbylých devět oddílu CZ-COICOPu, které do výpočtu vstupují, je použita metoda minimalizačních rozborů s komoditními redukcemi. Následně je provedena křížová kontrola za účelem posílení paritní úrovně minimálních vydání v souvislosti s postavením posuzovaných osob v domácnosti. Nová hodnota reaguje na fakt, že od roku 2012 se životní ani existenční minimum nezvýšilo. Nezvýšení životního a existenčního minima po tak dlouhou dobu se projevilo v jejich nedostatečné hodnotě – obě minima tak přestala plnit svou zákonnou definici. Ze studie jednoznačně vyplývá, že všechny částky pro jednotlivé typy pobíratelů by měly být významně navýšeny. Průměrné zvýšení životního a existenčního minima by mělo být ve výši 48 %. Nejhlubší podhodnocení výše životního a existenčního minima bylo identifikováno u dětí ve věku 6 až 14 let, a to 62 %.

  • Název v anglickém jazyce

    Content and Construction of the Living and Subsistence Minima 2018

  • Popis výsledku anglicky

    The institutes of the living and subsistence minima represent the minimum limits of the income considered necessary to ensure a person’s nutritional and other personal needs. The difference between the two institutes is defined in Act No. 110/2006 Coll., on the living and subsistence minima. Increases in the amounts of the living and subsistence minima directly result in increases to two social benefits and they affect a further six benefits. The study is dedicated to the settings of the living and subsistence minima in 2018. The calculations presented in the study are based on data obtained from the Czech Statistical Office, specifically from the Family Accounts statistics relating to the period 2010–2016. Nine of the most common types of households were considered in order to determine the amounts of the living and subsistence minima. Concerning the area of nutrition, the CHALLENGE-2018 model, which was created by the Institute of Agricultural Economics and Information, was applied. The model is built on the linear programming logic applied specifically to the dietary (nutritional) issue. The minimisation analysis method with commodity reductions was used for the remaining nine sections of CZ-COICOP, which are included in the calculation. Subsequently, a cross-check was performed aimed at strengthening the parity level of minimum expenses in connection with the status of the assessed persons in the household. The new value responded to the fact that neither the living nor the subsistence minima had been increased since 2012. The lack of increases in the living and subsistence minima over such a long period was reflected in the insufficient values thereof - both minima thus failed to fulfil the related legal definitions. The study clearly showed that all the amounts for the various types of recipients should be increased significantly. The average required increase in the living and subsistence minima was calculated at 48 %. The greatest underestimation of the amounts of the living and subsistence minima was identified for children aged 6 to 14, i.e. 62 %.

Klasifikace

  • Druh

    H<sub>konc</sub> - Promítnuto do schválených strategických dokumentů orgánů státní nebo veřejné správy

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50206 - Finance

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo předpisu

    MPSV-2020/216030-510

  • Označení kompet. příslušného orgánu

    Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

  • Územní platnost výsledku

    A - Platnost pro Českou republiku (národní legislativní nebo nelegislativní předpis, národní norma)