Aplikace strategie zadržení coria uvnitř tlakové nádoby reaktoru VVER-1000 úpravou vnějšího povrchu : Studie proveditelnosti možnosti aplikace technologie Sponge Jet na tlakovou nádobu reaktoru VVER-1000
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46356088%3A_____%2F22%3AN0000007" target="_blank" >RIV/46356088:_____/22:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aplikace strategie zadržení coria uvnitř tlakové nádoby reaktoru VVER-1000 úpravou vnějšího povrchu : Studie proveditelnosti možnosti aplikace technologie Sponge Jet na tlakovou nádobu reaktoru VVER-1000
Popis výsledku v původním jazyce
Havárie jaderné elektrárny (JE) Fukušima v březnu roku 2011 ovlivnila jadernou energetiku po celém světě. Některé země se rozhodly postupně odstoupit od jaderné energie ve svém energetickém portfoliu, jiné země v provozu či výstavbě jaderných elektráren pokračují, ovšem – z nařízení a doporučení organizací jako IAEA, OECD aj. – za zvýšených bezpečnostních standardů oproti starším typům jaderných reaktorů. Po Fukušimské havárii bylo nutné, aby jaderná vědecká obec zajistila, že budou identifikovány neurčitosti v oblasti jaderné bezpečnosti a budou zahájeny vhodné výzkumné programy, které tyto neurčitosti vyřeší. Jednou z takových oblastí neurčitostí byla oblast zmírnění těžké havárie (TH), pokud dojde k roztavení jaderného paliva. Dvěma hlavními strategiemi stabilizace této taveniny (směsi jaderného paliva, ocelových vnitřních částí a části samotné tlakové nádoby reaktoru - TNR), tzv. koria, jsou strategie In Vessel Melt Retention (IVMR) a ExVC (Ex Vessel Cooling) Strategie In Vessel Melt Retention (IVMR) je jedním z možných způsobů řešení při zvládání konečné fáze těžké havárie jaderného reaktoru, spojené s tavením jaderného paliva. Principem strategie je mj. zaplavení šachty reaktoru (ŠR) a chlazení TNR z vnější strany tak, aby nedošlo k porušení integrity TNR a protavení koria mimo TNR. Poprvé byla tato strategie implementovaná na reaktor typu VVER-440 ve finské lokalitě Loviisa. Dalšími typy reaktorů, které řešení stabilizace koria řeší pomocí strategie IVMR, jsou např. americké typy AP600 a AP1000 či čínské CAP1400 a HPR1000. Práce v rámci tohoto projektu č. TITSSUJB830 jsou zaměřeny na reaktor VVER-1000 (Temelínský typ). Zodolňování JE pro zvládání TH je dlouhodobým a důležitým programem ÚJV Řež, a.s. Prováděné aktivity jsou rozděleny na experimentální práce, analytické činnosti a návrhy inženýrských řešení. Analytické a experimentální výzkumné činnosti jsou prováděny i v rámci tohoto projektu (č. TITSSUJB830) „Zvýšení bezpečnostní rezervy aplikací strategie IVMR pro VVER 1000“. Zpráva je dílčím výstupem tohoto projektu a jsou v ní shrnuty činnosti týkající se experimentální části náplně projektu. Jsou zde popsány technologické úpravy potřebné pro zajištění plánovaných experimentálních prací, postup při provádění a vyhodnocování experimentů a závěry po ukončení experimentální fáze. Kapitoly jsou koncipovány v souladu s harmonogramem projektu a popisují stav a vývoj Výsledku č. 1 v jednotlivých kvartálech projektu.
Název v anglickém jazyce
Application of coria retention strategy inside VVER-1000 reactor pressure vessel by external surface treatment : Feasibility study of the possibility of applying Sponge Jet technology to VVER-1000 reactor pressure vessel
Popis výsledku anglicky
The accident at the Fukushima nuclear power plant (NPP) in March 2011 affected the nuclear energy industry worldwide. Some countries have decided to gradually withdraw from nuclear energy in their energy portfolio, other countries continue to operate or build nuclear power plants, but - based on the regulations and recommendations of organizations such as the IAEA, OECD, etc. - under increased safety standards compared to older types of nuclear reactors. After the Fukushima accident, it was necessary for the nuclear scientific community to ensure that uncertainties in nuclear safety were identified and appropriate research programs initiated to address these uncertainties. One such area of uncertainty was the area of severe accident (TH) mitigation in the event of a nuclear fuel meltdown. The two main strategies for stabilizing this melt (a mixture of nuclear fuel, steel internal parts and parts of the reactor pressure vessel itself - TNR), the so-called coria, are the In Vessel Melt Retention (IVMR) and ExVC (Ex Vessel Cooling) strategies. The In Vessel Melt Retention (IVMR) strategy is one of the possible solutions for managing the final phase of a severe nuclear reactor accident, associated with the melting of nuclear fuel. The principle of the strategy is, among other things, to flood the reactor shaft (SR) and cool the TNR from the outside in such a way as not to violate the integrity of the TNR and melt corium outside the TNR. For the first time, this strategy was implemented on the VVER-440 type reactor at the Loviisa location in Finland. Other types of reactors that the solution of corium stabilization solves using the IVMR strategy are, for example, the American types AP600 and AP1000 or the Chinese CAP1400 and HPR1000. The work within this project No. TITSSUJB830 is focused on the VVER-1000 reactor (Temelín type). NPP downgrading for TH management is a long-term and important program of ÚJV Řež, a.s. The activities carried out are divided into experimental works, analytical activities and proposals for engineering solutions. Analytical and experimental research activities are also carried out within the framework of this project (No. TITSSUJB830) "Increasing the safety margin of the application of the IVMR strategy for the VVER 1000". The report is a partial output of this project and it summarizes the activities related to the experimental part of the content of the project. The technological adjustments needed to ensure the planned experimental work, the procedure for performing and evaluating the experiments, and the conclusions after the end of the experimental phase are described here. The chapters are designed in accordance with the project schedule and describe the status and development of Result No. 1 in the individual quarters of the project.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20305 - Nuclear related engineering; (nuclear physics to be 1.3);
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TITSSUJB830" target="_blank" >TITSSUJB830: Zvýšení bezpečnostní rezervy aplikací strategie IVMR pro VVER 1000</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů