Mechanické vlastnosti polyuretanové pěny
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F06%3A%400000098" target="_blank" >RIV/46747885:24210/06:@0000098 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mechanické vlastnosti polyuretanové pěny
Popis výsledku v původním jazyce
Polyuretanové (PU) p?ny jsou dominantně zastoupeny při výrobě automobilových sedaček. Pro počítačové simulace statického i dynamického komfortu sezení je nutné její vlastnosti v dostatečné míře popsat. Tím se zabývá tato práce. Kromě známých vlastností byl popsán lineární průběh práce tlumicí síly na frekvenci harmonického buzení a nezávislost extrému tlumicí síly na tomtéž parametru. Měření ve vakuové komoře naznačuje, že příspěvek proud ícího vzduchu otevřenými póry polyuretanu je zanedbatelný vzhledem k vlastnímu útlumu materiálové matrice. Byla vypracována metodika, pro aproximaci tlumicí síly v analytickém tvaru pro harmonického buzení. Dále byl vypracován reologický model PU p?ny a uspokojivě verifikován na harmonickém a trojúhelníkovém budicím signálu. Přestože je kompletní automobilový sedák daleko komplikovanější soustavou, vykazuje kvalitativně stejné vlastnosti jako prostý vzorek polyuretanové pěny.
Název v anglickém jazyce
Mechanical properties of polyurethane foam
Popis výsledku anglicky
Polyurethane (PU) foam is predominantly used in driver seat production. For computer simulated statical or dynamical comfort of seating it is necessary to describe its properties in su cient degree which this work deals with. Except some properties knownbefore there was identi ed linear course of damping force dissipated work on frequency of harmonic kinematic excitation, and independency of damping force extreme on the same parameter. Measurement done in vacuum chamber indicates that contribution of owing air through opened cells polyurethane is negligible with regard to material dumping. Method of damping force approximation in analytical form was developed. Furthermore rheologic model of polyurethane foam has been drawn up and veri ed by harmonic and triangle kinematic excitation. Although the complete car seat is far more complicated system its behavior shows qualitatively the same properties as the specimen of PU foam.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
JJ - Ostatní materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů