3D tisk, nebo obrábění?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F18%3A00005268" target="_blank" >RIV/46747885:24210/18:00005268 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.mmspektrum.com/clanek/3d-tistena-versus-obrabena.html" target="_blank" >https://www.mmspektrum.com/clanek/3d-tistena-versus-obrabena.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
3D tisk, nebo obrábění?
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek se zabývá porovnáním dvou prototypů zadní těhlice řízení pro studentskou formuli. Při návrhu obou dílů byly použity softwarové nástroje MKP a topologická optimalizace. Pro jednu ze součástí byla výroba zvolena konvenčním frézováním, přičemž tvar musel být jednodušší. Topologický optimalizační software byl použit pro druhou variantu a součást byla navržena tak, aby materiál byl opravdu jen v místech přenosu zatížení. Druhý díl byl vyroben pomocí 3D tisku (konkrétně SLM). Pro stanovení skutečné tuhosti obou prototypů byly provedeny nedestruktivní zátěžové testy. Srovnání technologie SLM s technologií frézování bylo provedeno na základě výsledků zkoušek a dalších aspektů, jako jsou výrobní náklady, výrobní časy apod. Závěr je, zda je technologie SLM vhodná pro přímou výrobu součástí, jako je např. zadní těhlice vozidla.
Název v anglickém jazyce
3D printing or machining?
Popis výsledku anglicky
This article deals with the design of two prototypes of a rear steering knuckle for the student formula car. FEA software tools and topological optimization were used when designing both parts. In one of the parts, production was taken into account by conventional milling, where the shape must be simpler. The topological optimization software was used for the second part and the part was designed so that the material was really only in the places of load transfer. The second part was made using 3D printing (specifically SLM). Non-destructive stress tests were performed to determine the real stiffness of both prototypes. Comparison of SLM technology with milling technology was performed on the basis of test results and other aspects such as production costs, production times, etc. The evaluation is whether SLM technology is suitable for the direct production of components, such as the rear steering knuckle of the formula car.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů