Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Preliminary investigation of centrifugal pump for fire engine

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F18%3A00006026" target="_blank" >RIV/46747885:24210/18:00006026 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/abs/2018/69/matecconf_cscc2018_04015/matecconf_cscc2018_04015.html" target="_blank" >https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/abs/2018/69/matecconf_cscc2018_04015/matecconf_cscc2018_04015.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1051/matecconf/201821004015" target="_blank" >10.1051/matecconf/201821004015</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Preliminary investigation of centrifugal pump for fire engine

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This preliminary work deals with analytical, numerical and experimental investigation of centrifugal pump for fire engine. The pump was investigated experimentally and power curves as dependence of head on flow rate were carried out. Numerical research focused on finding of setup of numerical solver. All curves were compared, analysed and problematic places were identified. It was found that for very low backpressure, i.e. head coefficient, cavitation occurs around the propeller wheel and reduces maximum flow coefficient significantly. After modifying the wheel by sharpening leading edges of blades, or when rotation speed was increased, cavitation got even worse. Another issue is related with stator blades. It seems that stator blades work perfectly only in short range of regimes. Stator blades represent another resistance for low back pressure, while for higher back pressure, stator blades fail to decelerate the flow and increase static pressure. Several modification were suggested to increase performance of the fire engine.

  • Název v anglickém jazyce

    Preliminary investigation of centrifugal pump for fire engine

  • Popis výsledku anglicky

    This preliminary work deals with analytical, numerical and experimental investigation of centrifugal pump for fire engine. The pump was investigated experimentally and power curves as dependence of head on flow rate were carried out. Numerical research focused on finding of setup of numerical solver. All curves were compared, analysed and problematic places were identified. It was found that for very low backpressure, i.e. head coefficient, cavitation occurs around the propeller wheel and reduces maximum flow coefficient significantly. After modifying the wheel by sharpening leading edges of blades, or when rotation speed was increased, cavitation got even worse. Another issue is related with stator blades. It seems that stator blades work perfectly only in short range of regimes. Stator blades represent another resistance for low back pressure, while for higher back pressure, stator blades fail to decelerate the flow and increase static pressure. Several modification were suggested to increase performance of the fire engine.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20704 - Energy and fuels

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH03010378" target="_blank" >TH03010378: Vývoj nové řady protipožárních čerpadel do extrémních podmínek</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    MATEC Web of Conferences

  • ISBN

  • ISSN

    2261-236X

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Majorca, Spain

  • Datum konání akce

    1. 1. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku