Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Displacement rate effects on mixed-mode I/II delamination of laminated carbon/epoxy composites

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24210%2F22%3A00010563" target="_blank" >RIV/46747885:24210/22:00010563 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/46747885:24210/22:00009510 RIV/46747885:24620/22:00009510 RIV/46747885:24620/22:00010563

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014294182200040X?via=ihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S014294182200040X?via=ihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.polymertesting.2022.107512" target="_blank" >10.1016/j.polymertesting.2022.107512</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Displacement rate effects on mixed-mode I/II delamination of laminated carbon/epoxy composites

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mixed-mode delamination is one of the common failures of composites which has not been studied under low-impact loading. This paper studies the influence of displacement rate on mixed-mode I/II delamination of unidirectional carbon/epoxy composites. Single leg bending test is performed at displacement rates of 1, 10, 100, and 500 mm/min. Experimental results reveal that the mixed-mode I/II fracture toughness is invariant with the displacement rate. In addition, scanning electron micrographs shows that shear cusps are more obvious at 1, 10, and 100 mm/min. At 500 mm/min, significant matrix debris is noticed. Furthermore, the proposed three-dimensional rate-dependent fracture criterion is found to well predict the fracture toughness. Numerical simulation using cohesive zone model suggests that the lower numerical peak load is due to lower damage dissipated energy. In addition, the theoretical and numerical traction-separation responses show significant differences, which is also reflected in the numerical phase angle. This implies that the local mixed-mode ratio is not constant throughout the simulation process.

  • Název v anglickém jazyce

    Displacement rate effects on mixed-mode I/II delamination of laminated carbon/epoxy composites

  • Popis výsledku anglicky

    Mixed-mode delamination is one of the common failures of composites which has not been studied under low-impact loading. This paper studies the influence of displacement rate on mixed-mode I/II delamination of unidirectional carbon/epoxy composites. Single leg bending test is performed at displacement rates of 1, 10, 100, and 500 mm/min. Experimental results reveal that the mixed-mode I/II fracture toughness is invariant with the displacement rate. In addition, scanning electron micrographs shows that shear cusps are more obvious at 1, 10, and 100 mm/min. At 500 mm/min, significant matrix debris is noticed. Furthermore, the proposed three-dimensional rate-dependent fracture criterion is found to well predict the fracture toughness. Numerical simulation using cohesive zone model suggests that the lower numerical peak load is due to lower damage dissipated energy. In addition, the theoretical and numerical traction-separation responses show significant differences, which is also reflected in the numerical phase angle. This implies that the local mixed-mode ratio is not constant throughout the simulation process.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20500 - Materials engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_025%2F0007293" target="_blank" >EF16_025/0007293: Modulární platforma pro autonomní podvozky specializovaných elektrovozidel pro dopravu nákladu a zařízení</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Polymer Testing

  • ISSN

    0142-9418

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    108

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    000765513200013

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85124953561