Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fuzzy System for Clutch Engagement And Vibration Control in Parallel Hybrid Electric Vehicle

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24220%2F23%3A00011189" target="_blank" >RIV/46747885:24220/23:00011189 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/46747885:24620/23:00011189

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.actapress.com/Abstract.aspx?paperId=55381" target="_blank" >https://www.actapress.com/Abstract.aspx?paperId=55381</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2316/J.2023.201-0299" target="_blank" >10.2316/J.2023.201-0299</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Fuzzy System for Clutch Engagement And Vibration Control in Parallel Hybrid Electric Vehicle

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hybrid electric vehicles (HEV) are popularizing due to the world’s commitment to reduce the CO2 and fossil fuel. Most of the current power transmissions are using the torque converters, and the transmission efficiency of torque converters is limited at the maximum of 96% due to high slipping ratio. This paper presents the design and the application of fuzzy logic controller for a dry friction clutch in parallel HEV. This new system can provide higher transmission efficiency up to more than 99% with fast and smooth jerk engagement. The controller can also regulate the clutch pressure to reduce noise and vibration in critical conditions and in high speeds. Experiments show that the noise and vibration can be eliminated up to 70% less than the use of conventional manual clutch.

  • Název v anglickém jazyce

    Fuzzy System for Clutch Engagement And Vibration Control in Parallel Hybrid Electric Vehicle

  • Popis výsledku anglicky

    Hybrid electric vehicles (HEV) are popularizing due to the world’s commitment to reduce the CO2 and fossil fuel. Most of the current power transmissions are using the torque converters, and the transmission efficiency of torque converters is limited at the maximum of 96% due to high slipping ratio. This paper presents the design and the application of fuzzy logic controller for a dry friction clutch in parallel HEV. This new system can provide higher transmission efficiency up to more than 99% with fast and smooth jerk engagement. The controller can also regulate the clutch pressure to reduce noise and vibration in critical conditions and in high speeds. Experiments show that the noise and vibration can be eliminated up to 70% less than the use of conventional manual clutch.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20205 - Automation and control systems

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF16_025%2F0007293" target="_blank" >EF16_025/0007293: Modulární platforma pro autonomní podvozky specializovaných elektrovozidel pro dopravu nákladu a zařízení</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Mechatronic systems and control

  • ISSN

    2561-1771

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    51

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CA - Kanada

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    25-33

  • Kód UT WoS článku

    001021517200003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85153378952