Fuzzy System for Clutch Engagement And Vibration Control in Parallel Hybrid Electric Vehicle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24220%2F23%3A00011189" target="_blank" >RIV/46747885:24220/23:00011189 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/46747885:24620/23:00011189
Výsledek na webu
<a href="https://www.actapress.com/Abstract.aspx?paperId=55381" target="_blank" >https://www.actapress.com/Abstract.aspx?paperId=55381</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2316/J.2023.201-0299" target="_blank" >10.2316/J.2023.201-0299</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fuzzy System for Clutch Engagement And Vibration Control in Parallel Hybrid Electric Vehicle
Popis výsledku v původním jazyce
Hybrid electric vehicles (HEV) are popularizing due to the world’s commitment to reduce the CO2 and fossil fuel. Most of the current power transmissions are using the torque converters, and the transmission efficiency of torque converters is limited at the maximum of 96% due to high slipping ratio. This paper presents the design and the application of fuzzy logic controller for a dry friction clutch in parallel HEV. This new system can provide higher transmission efficiency up to more than 99% with fast and smooth jerk engagement. The controller can also regulate the clutch pressure to reduce noise and vibration in critical conditions and in high speeds. Experiments show that the noise and vibration can be eliminated up to 70% less than the use of conventional manual clutch.
Název v anglickém jazyce
Fuzzy System for Clutch Engagement And Vibration Control in Parallel Hybrid Electric Vehicle
Popis výsledku anglicky
Hybrid electric vehicles (HEV) are popularizing due to the world’s commitment to reduce the CO2 and fossil fuel. Most of the current power transmissions are using the torque converters, and the transmission efficiency of torque converters is limited at the maximum of 96% due to high slipping ratio. This paper presents the design and the application of fuzzy logic controller for a dry friction clutch in parallel HEV. This new system can provide higher transmission efficiency up to more than 99% with fast and smooth jerk engagement. The controller can also regulate the clutch pressure to reduce noise and vibration in critical conditions and in high speeds. Experiments show that the noise and vibration can be eliminated up to 70% less than the use of conventional manual clutch.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20205 - Automation and control systems
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_025%2F0007293" target="_blank" >EF16_025/0007293: Modulární platforma pro autonomní podvozky specializovaných elektrovozidel pro dopravu nákladu a zařízení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Mechatronic systems and control
ISSN
2561-1771
e-ISSN
—
Svazek periodika
51
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CA - Kanada
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
25-33
Kód UT WoS článku
001021517200003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85153378952