Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F18%3A00007446" target="_blank" >RIV/46747885:24510/18:00007446 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15510/18:73586507 RIV/00216224:14510/18:00111087 RIV/49777513:23420/18:43954722
Výsledek na webu
<a href="https://telesnakultura.upol.cz/getrevsrc.php?identification=public&mag=tek&raid=71&type=fin&ver=2" target="_blank" >https://telesnakultura.upol.cz/getrevsrc.php?identification=public&mag=tek&raid=71&type=fin&ver=2</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/tk.2018.002" target="_blank" >10.5507/tk.2018.002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže: Design a metodika projektu
Popis výsledku v původním jazyce
Východiska: Předchozí studie potvrdily vztah mezi zastavěným prostředím a pohybovou aktivitou u dospělé populace. Výzkumů, které by se tomuto vztahu věnovaly u dětí a adolescentů, je však málo. Celosvětově uznávané modely změny chování opomíjejí tělesnou kondici a dostatečně nereflektují národní historický vývoj populace a také demografická, sociální a další specifika středoevropských podmínek. Cíle: Cílem projektu „Multifaktoriální výzkum zastavěného prostředí, aktivního životního stylu a tělesné kondice české mládeže“ bylo: a) stanovení významných determinant, korelátů, mediátorů a moderátorů ve výzkumné triádě: podmínky prostředí – pohybově aktivní životní styl – tělesná kondice; b) verifikace internetových výzkumných technik pro sebehodnocení, evidenci a komplexní diagnostiku pohybově aktivního životního stylu adolescentů. Metodika: Výzkum byl realizován u adolescentů 7. a 8. ročníků základních škol (13–14 let) a 1. a 2. ročníků středních škol (15–16 let) s následným opakováním po půl roce v jarním (podzimním) období. Protokol zahrnul postupy pro sběr dat na individuální úrovni (struktura a objem pohybové aktivity pomocí dotazníkového šetření v systému INDARES a akcelerometru ActiGraph/ krokoměru Yamax a testování tělesné kondice). Zastavěné prostředí a socioekonomický status byly hodnoceny subjektivně pomocí dotazníku IPEN Adolescent a u vybraných specifických souborů pro projekt IPEN Adolescent také pomocí geografických informačních systémů. Výsledky: Výsledky této studie poskytnou cenné informace o životním stylu, tělesné kondici a o zastavěném prostředí, ve kterém adolescenti tráví většinu svého času. Závěry: Závěry projektu poslouží jako doporučení do školní a komunální praxe. Zjištění role konkrétních prvků zastavěného prostředí ve vztahu k pohybové aktivitě adolescentů je nezbytné k podpoře jejich aktivního životního stylu.
Název v anglickém jazyce
Multifactorial research on built environment, active lifestyle and physical fitness in Czech adolescents: Design and methods of the study
Popis výsledku anglicky
Background: Previous studies have confirmed the relationship between the built environment and the physical activity of the adult population. However, research to address this relationship in children and adolescents is limited. World-recognized patterns of behavioral change neglect physical fitness and do not sufficiently reflect the national and historical development of the population, as well as demographic, social and other specificities of the Central European region. Objective: The aim of the project “Multifactorial research of the built environment, active lifestyle and physical condition of Czech youth” was: a) finding of important determinants, correlates, mediators and moderators in the research triad environment – physically active lifestyle – physical fitness; b) Verification of Internet research techniques for self-assessment, registration and comprehensive diagnostics of adolescents’ active lifestyle. Methods: The research was conducted in adolescents from the 7th and 8th grades of elementary schools (13–14 years) and 1st and 2nd grades of secondary schools (15–16 years), followed by repetition after half a year in the spring (autumn) period. The protocol included procedures for data collection at individual level (structure and volume of physical activity using the INDARES questionnaire survey and the ActiGraph accelerometer/Yamax pedometer and fitness testing). The built environment and socioeconomic status were subjectively assessed using the IPEN Adolescent questionnaire and selected IPEN Adolescent specific files also using geographic information systems. Results: The results of this study provide valuable insights into lifestyle, physical fitness, and the built environment in which adolescents spend most of their time. Conclusions: The conclusions of the project serve as recommendations for school and community practice. Finding the role of specific aspects of the built environment in relation to adolescent physical activity is essential to support their active lifestyle.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30306 - Sport and fitness sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tělesná kultura
ISSN
1211-6521
e-ISSN
—
Svazek periodika
41
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
17-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—