Akademický malíř a sedlák / Akademischer Maler und Bauer
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F19%3A00006347" target="_blank" >RIV/46747885:24510/19:00006347 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Akademický malíř a sedlák / Akademischer Maler und Bauer
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se věnuje volné Gebauerově tvorbě. Začátky klade do dob studií na vídeňské a drážďanské akademii výtvarných umění. Sleduje postupnou proměnu Gebauerova díla od počátečních kreslených vtipů pro časopisy Meggendorfer Blätter a Jugend, přes rané malby v duchu postimpresionismů ovlivněných drážďanským školením až k moderním fotorealismům dvacátých a třicátých let a monumentální malbě. Umělecká tvorba Paula Gebauera zůstává, stejně jako její autor, bytostně spjata s prostředím, ze něhož vzešla. Lze na ni proto nahlížet výhradně jako na celek. Žádný obraz není jedním zástupným dílem hovořícím za všechna další, není možné na základě znalosti jedné olejomalby Gebauera odsoudit, nebo glorifikovat. V rámci zpracovávaných témat navrhuje Anna Habánová možnost rozdělit Gebauerovu volnou malířskou tvorbu do tří základních okruhů – portréty, obrazy spojené s polními pracemi a velké figurální kompozice. Všímá si také proměny umělcova díla na konci třicátých let, které konvenuje produkci spojené s politickým systémem nacistického Německa.
Název v anglickém jazyce
Academic Painter and Farmer
Popis výsledku anglicky
Chapter covers Gebauer’s freestyle work. The beginning of his artistic career is placed in the period of his studies at the academy of visual arts in Vienna and Dresden. It is followed by a gradual transformation of Gebauer’s work from the first cartoons for Meggendorfer Blätter and Jugend magazines, to early post-impressionist-like works influenced by his Dresden schooling, to modern photorealist works of the 1920s and 1930s and then to monumental painting. Paul Gebauer’s oeuvre remains, like the artist himself, very closely linked to its background. Gebauer can be neither doomed nor glorified based on your acquaintance with just one of his oil paintings. Anna Habánová suggests dividing Gebauer’s freestyle painterly oeuvre into three main groups – portraits, paintings depicting farm work in the fields, and large figural compositions. She also attends to the artist’s transformation at the end of the 1930s when his work turned to be in step with its time, conforming to the political system of the Nazi Germany.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-06031S" target="_blank" >GA17-06031S: Nové realismy na československé výtvarné scéně 1918–1945</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Paul Gebauer
ISBN
978-80-87810-24-8
Počet stran výsledku
40
Strana od-do
38-77
Počet stran knihy
232
Název nakladatele
Národní památkový ústav
Místo vydání
Liberec
Kód UT WoS kapitoly
—