Obraz ostrova v poezii Vladimíra Holana od rané tvorby po období neosymbolismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F20%3A00008716" target="_blank" >RIV/46747885:24510/20:00008716 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz ostrova v poezii Vladimíra Holana od rané tvorby po období neosymbolismu
Popis výsledku v původním jazyce
Ve svém příspěvku se zabývám obrazem ostrova v poezii Vladimíra Holana. Soustředím se zejména na sbírku Triumf smrti (1930) a neosymbolistické sbírky Vanutí (1932), Oblouk (1934) a Kameni, přicházíš… (1937). Předznamenání symbolu ostrova můžeme ovšem hledat již v Holanově poetistickém Blouznivém vějíři (1926). V poezii Vladimíra Holana nacházíme obraz ostrova v několika významech. Pro přehlednost referát člením do tří kapitol. První pojednává o básni Ultima Thule ze sbírky Blouznivý vějíř, básník zde vzdálený kraj ultima Thule ztotožňuje se ztraceným rájem dětství a následně rozervaného jinošství plného existenciální úzkosti. Tato báseň tvoří jednu z předzvěstí Holanovy druhé sbírky Triumf smrti, jíž se podobá jak motivicky, tak po stránce poetiky. V druhé kapitole se zabývám básníkovým symbolem „ostrova isola“, jak ho vystihl ve svém básnickém deníku Lemuria (1934–1938). Samota a osamělost se v Holanově poezii vyskytují v mnoha souvislostech a významových rovinách, od již zmíněného ostrova isola jako prostoru pro soustředěnou básníkovu práci přes samotu s teskným podtextem až po samotu jako protipól lásky a vztahu. Mezi těmito protipóly se pak často dramaticky odehrává Holanova milostná poezie. Ve třetí kapitole se soustředím na motiv ostrova v rámci básníkova symbolického exotismu třicátých let. Ten ve sbírkách jeho lyrické trilogie hraje velmi podstatnou a specifickou roli. Vzdálené kraje zde představují symbol ráje a nedosažitelného nebo velmi vzácného. Symbolický exotismus se zvláště ve sbírkách Vanutí a Oblouk pojí se slavnostním tónem Holanovy přírodní a meditativní lyriky a spolu s antickými motivy vytváří osobité ladění jeho poezie 30. let.
Název v anglickém jazyce
The image of an island in Vladimir Holan`s poetry from his early work to his neosymbolism period
Popis výsledku anglicky
In my contribution I deal with the image of an island in Vladimir Holan`s poetry. I particularly focus on the collection Triumf smrti (1930) and the neosymbolic collections Vanutí (1932), Oblouk (1934) and Kameni, přicházíš… (1937). However, an indication of the symbol of an island can be found as early as in Holan`s poetic piece of work Blouznivý vějíř (1926). In Vladimir Holan`s poetry the image of an island can be found in several meanings. For better clarity I arrange the paper into three chapters. The first one deals with the poem Ultima Thule from the collection of poems Blouznivý vějíř, where the poet identifies the outlying land Ultima Thule with the lost paradise of childhood and subsequently the youth ripped apart and full of existential anxiety. This poem can be considered as one of the indications of Holan`s second collection Triumf smrti, to which it is similar both as far as theme and poetics are concerned. In the second chapter I concern myself with the poet`s symbol of „isola island“ as he depicted it in his poetic diary Lemuria (1934–1938). Loneliness and seclusion occur in Holan`s poetry in many connections and levels of meaning – from the above mentioned isola island as a space for the poet`s concentrated work via loneliness with a plaintive subtext to lonesomeness as the opposite of love and relationship. Between these opposites Holan`s love poetry takes place - often in a dramatic way. In the third chapter I focus on the motive of an island within the poet`s symbolic exotism in the 1930s which plays a very essential and specific role in his lyrical trilogy. Here the distant lands represent the symbol of a paradise and the unreachable or very rare. Especially in the collections of poems Vanutí and Oblouk, the symbolic exotism is connected with the festive tone of Holan`s natural and meditative lyrics and together with ancient motives it forms a distinctive tone of his 1930s poetry.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ostrov v literaturách a kulturách střední Evropy
ISBN
978-80-88278-55-9
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
99-112
Počet stran knihy
236
Název nakladatele
Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta
Místo vydání
Olomouc
Kód UT WoS kapitoly
—