Rodinné rituály ve výchovné praxi jako prevence nefunkčnosti rodinného systému
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F24%3A00012919" target="_blank" >RIV/46747885:24510/24:00012919 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.unipo.sk/public/media/26527/%C5%A0t%C3%BAdie%20zo%20%C5%A1peci%C3%A1lnej%20pedagogiky%202024,%20ro%C4%8D.%2013,%20%C4%8D.%202.pdf#page=167" target="_blank" >https://www.unipo.sk/public/media/26527/%C5%A0t%C3%BAdie%20zo%20%C5%A1peci%C3%A1lnej%20pedagogiky%202024,%20ro%C4%8D.%2013,%20%C4%8D.%202.pdf#page=167</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rodinné rituály ve výchovné praxi jako prevence nefunkčnosti rodinného systému
Popis výsledku v původním jazyce
Ve své stati se zabýváme přítomností rodinných rituálů ve funkčních rodinách. Funkční rodina plní své základní funkce, a v takovém systému probíhá žádoucí rozvoj dítěte. Funkční rodinu jsme vymezili prostřednictvím dvou dimenzí, kterými je soudržnost a adaptibilita rodinného systému. Doplňujícím kritériem se pro nás stalo zjištění, zda rodina v převládající míře využívá efektivní zvládací (copingových) strategií, kterými rodina reaguje na nastalé změny. Cílem naší stati je sledovat výskyt a dílčí podoby rodinných rituálů, jejichž praktikování napomáhá udržet a rozvinout soudržnost rodinného systému a slouží též k podpoře jeho adaptibility. Naše zjištění by mohla napomoci případné implementaci žádoucích rituálů do rodin, které bývají označovány jako nefunkční, se záměrem zlepšit prostředí, ve kterém dochází k rozvoji ohrožených dětí. K naplnění svého cíle jsme zvolili cestu kvalitativní metodologie, sběr dat probíhal za využití polostrukturovaných rozhovorů.
Název v anglickém jazyce
Family Rituals in Educational Practice as Prevention of Dysfunction of the Family System
Popis výsledku anglicky
The present study examines the role of family rituals in functional families. A functional family is one that fulfils its basic functions, and it is within such a system that the optimal development of the child can be observed. The concept of the functional family has been defined on the basis of two dimensions: cohesion and adaptability. An additional criterion for our investigation was to ascertain whether the family in question employs effective management strategies in response to changes in their environment. The objective of this paper is to examine the occurrence and various forms of family rituals, which serve to maintain and develop the cohesion of the family system and also support its adaptability. Our findings may prove useful in the eventual implementation of beneficial rituals in families that are perceived as dysfunctional, with the intention of improving the environment in which the development of children at risk takes place. To accomplish our goal, we employed a qualitative methodology, collecting data using semi-structured interviews.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Štúdie zo špeciálnej pedagogiky
ISSN
2585-7363
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
165-175
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—