Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Employing mental mapping to study youth cross-border spatial practices: an example from the Czech-Polish Borderland

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24510%2F25%3A00013127" target="_blank" >RIV/46747885:24510/25:00013127 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08873631.2025.2460259#abstract" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08873631.2025.2460259#abstract</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/08873631.2025.2460259" target="_blank" >10.1080/08873631.2025.2460259</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Employing mental mapping to study youth cross-border spatial practices: an example from the Czech-Polish Borderland

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article focuses on analyzing spatial practices of upper-secondary grammar school students in the specific environment of the divided town Český Těšín/Cieszyn and the divided cultural-historical region of Těšín/Cieszyn Silesia in the Czech-Polish borderland. Previous research on adults showed the city and the region as examples of successful cross-border integration in Central Eastern Europe. The text employs mental mapping in Gould’s sense, bringing deeper analysis of spatial practices and border perception of young people. Students from three typologically similar schools were questioned for the most comprehensive view. Substantial level of cross-border integration was found only among the students from the bilingual school in Český Těšín, with Polish as a first language, focused on youth from the Polish minority living in Czechia. Students from schools for majority populations both in Český Těšín and Cieszyn manifested only scarce pragmatic cross-border activities. Apart from mental distance, the vast majority of respondents see their future outside their home region despite its distinct regional identity. Furthermore, mental mapping proved to be a suitable method to study cross-border practices, enhancing accessibility and inclusivity and offering valuable visual aids for analyzing and interpreting data on cross-border interactions.

  • Název v anglickém jazyce

    Employing mental mapping to study youth cross-border spatial practices: an example from the Czech-Polish Borderland

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on analyzing spatial practices of upper-secondary grammar school students in the specific environment of the divided town Český Těšín/Cieszyn and the divided cultural-historical region of Těšín/Cieszyn Silesia in the Czech-Polish borderland. Previous research on adults showed the city and the region as examples of successful cross-border integration in Central Eastern Europe. The text employs mental mapping in Gould’s sense, bringing deeper analysis of spatial practices and border perception of young people. Students from three typologically similar schools were questioned for the most comprehensive view. Substantial level of cross-border integration was found only among the students from the bilingual school in Český Těšín, with Polish as a first language, focused on youth from the Polish minority living in Czechia. Students from schools for majority populations both in Český Těšín and Cieszyn manifested only scarce pragmatic cross-border activities. Apart from mental distance, the vast majority of respondents see their future outside their home region despite its distinct regional identity. Furthermore, mental mapping proved to be a suitable method to study cross-border practices, enhancing accessibility and inclusivity and offering valuable visual aids for analyzing and interpreting data on cross-border interactions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GF23-04226L" target="_blank" >GF23-04226L: Vliv poválečných přesunů obyvatelstva na česko-polskou přeshraniční spolupráci</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2025

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    journal of cultural geography

  • ISSN

    0887-3631

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2025(1)

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    001412975500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85216744866