Od autorského subjektu ke gestu psaní a materialitě tvorby. Koncepce tvorby jako habituální techniky prezentovaná na příkladu Václava Navrátila
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24520%2F20%3A00008731" target="_blank" >RIV/46747885:24520/20:00008731 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/46747885:24520/18:00006171
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Od autorského subjektu ke gestu psaní a materialitě tvorby. Koncepce tvorby jako habituální techniky prezentovaná na příkladu Václava Navrátila
Popis výsledku v původním jazyce
Autor se ve své práci pokusil rekonstruovat styl myšlení Václava Navrátila, inspirativního českého filozofa a esejisty 30. a 40. let. Navrátilův styl myšlení se rozvíjí ve třech úrovních: koncepčně na abstraktní rovině filozofických a umělecko-teoretických přístupů, dále na úrovni poetických a metaforických analogií a v „praktické“ oblasti pomocí souboru metod a formátů záznamu. Pokud jde o poslední bod, je důležité, že Navrátil byl jedním z autorů, kteří jako základní prostředek pro formování a strukturování textu používali psací stroj. Intelektuální a kompoziční jádro textu tvoří jednotlivé strojopisné listy formátu A4. Daný text je složen z relativně nezávislých argumentů, které jsou pak různě přeskupovány nebo kombinovány. Díky tomu jsou tři zmíněné vrstvy Navrátilova myšlení vzájemně propojeny: myšlenková práce, její formální a kompoziční uspořádávání a materiální a situační realizace tvoří jeden celek. Abstraktní myšlenky, poetika a média tak společně vytvářejí jeho autorský styl.
Název v anglickém jazyce
From authorial subject to the gesture of writing and the materiality of creation: the concept of creation as a habitual technique, as illustrated by Václav Navrátil
Popis výsledku anglicky
The autor has tried in his paper to reconstruct a style of thinking of Václav Navrátil, an inspiring Czech philosopher and essayist of the 1930s and 1940s. Navrátil's style of thinking is developed of three levels: conceptually on the abstract level of philosophical/art theory approaches, then on the level of poetic and metaphorical analogies and in the „practical“ sphere by a set of methods and formats of the recording of his ideas. With regard to the last point, it is important that Navrátil was one of those authors who used a typewriter as the essential means of producing and structuring the text. The individual type-written sheets of A4 comprise the text's intellectual and compositional core. This text is therefore composed of relatively independent arguments that are than variously regrouped or combined. Thanks to this, the three mentioned layers of Navrátil's thinking are interconnected together: the ideological work, its formal and compositional solution and its material and situational realization create a common whole. Abstract ideas, poetry and media thus together co-create his authorial style.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů