Mode I fracture evaluation of carbon fiber reinforced polymer/steel interfaces subject to freeze-thaw cycling
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46747885%3A24620%2F20%3A00006752" target="_blank" >RIV/46747885:24620/20:00006752 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350630719308386" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350630719308386</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.engfailanal.2020.104405" target="_blank" >10.1016/j.engfailanal.2020.104405</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Mode I fracture evaluation of carbon fiber reinforced polymer/steel interfaces subject to freeze-thaw cycling
Popis výsledku v původním jazyce
In order to increase the durability database and have a better understanding of the degradation mechanism, the effect of freeze-thaw cycling on the mode I fracture energy release rate of CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer)/steel interface is studied by using wedge driving test method. Previous studies show that moisture plays an important role in freezing-thawing cycling, therefore the relationship between moisture and mode I fracture energy release rate of CFRP/steel interface is studied. Because the interfacial moisture content cannot be measured directly, a finite element simulation is established to predict the moisture distribution of the interface based on water uptake tests of component materials. The results show that the mode I fracture energy release rate of CFRP/steel interface decreases nonlinearly with apparent relative humidity. The change of failure mode from debonding within the CFRP layer to adhesive failure long the interface is also observed.
Název v anglickém jazyce
Mode I fracture evaluation of carbon fiber reinforced polymer/steel interfaces subject to freeze-thaw cycling
Popis výsledku anglicky
In order to increase the durability database and have a better understanding of the degradation mechanism, the effect of freeze-thaw cycling on the mode I fracture energy release rate of CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer)/steel interface is studied by using wedge driving test method. Previous studies show that moisture plays an important role in freezing-thawing cycling, therefore the relationship between moisture and mode I fracture energy release rate of CFRP/steel interface is studied. Because the interfacial moisture content cannot be measured directly, a finite element simulation is established to predict the moisture distribution of the interface based on water uptake tests of component materials. The results show that the mode I fracture energy release rate of CFRP/steel interface decreases nonlinearly with apparent relative humidity. The change of failure mode from debonding within the CFRP layer to adhesive failure long the interface is also observed.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF16_025%2F0007293" target="_blank" >EF16_025/0007293: Modulární platforma pro autonomní podvozky specializovaných elektrovozidel pro dopravu nákladu a zařízení</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Engineering Failure Analysis
ISSN
1350-6307
e-ISSN
—
Svazek periodika
110
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
000515523600029
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85078206767