Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stacionární zařízení pro měření a sběr dat ve výhybce DISC-S

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F46962778%3A_____%2F22%3AN0000001" target="_blank" >RIV/46962778:_____/22:N0000001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.dtvs.cz/dotacni-tituly" target="_blank" >https://www.dtvs.cz/dotacni-tituly</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Stacionární zařízení pro měření a sběr dat ve výhybce DISC-S

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Návrh funkčního vzorku byl založen na základě dlouhodobého měření a sledování parametrů železničních výhybek. Na základě působení dynamických účinků v oblastech přechodu u pevných srdcovek byly vybrány vhodná místa k měření a vhodné snímače na výhybce. U výběru snímačů je kladen důraz na použití snímačů s co nejnižšími pořizovacími náklady. Rovněž bylo nutné vybudovat vhodné zařízení, které bude zajišťovat napájení pro tyto snímače a pojme i komunikační modul pro zasílání informací pro vzdálenou správu a diagnostiku. Vznikl tedy rozvaděč DISC-S (Diagnostics of Switches and Crossings - Stacionary), který leží v blízkosti dané výhybky mimo průjezdný průřez. Samotný rozvaděč DISC-S se skládá z napájecího zařízení (solárních panelů), baterie, datového a komunikačního modulu. Připojené snímače jsou umístěny v kolejové časti a komunikace s nimi probíhá pomocí univerzální sběrnice 485, ke které lze připojit různé typy snímačů (zejména akcelerometrické, tenzometrické nebo indukční). Jednotlivé snímače jsou napájeny z rozvaděče DISC-S. Tento rozvaděč může sloužit pro monitoring a napájení i více než jedné výhybky v dané lokalitě. Baterie v rozvaděči je dimenzována tak, aby zařízení vydrželo napájet senzory nejméně 7 dní i při odpojení solárního panelu. Samotné snímače umístěné na kolejnici procházely pečlivým výběrem, jelikož jsou ovlivněny mnoha fyzikálními faktory. Stejně tak je nutné přihlédnout na snadnou montáž a demontáž snímačů. Z důvodů trvalého umístění snímačů je nutné zajistit i elektrickou bezpečnost vytvořených snímačů a jejich kompatibilitu se současným provozem zabezpečovacích zařízení používaných na drahách v ČR.

  • Název v anglickém jazyce

    Stationary measuring and data acquisition equipment for turnouts DISC-S

  • Popis výsledku anglicky

    The design of the functional sample was based on long-term measurements and monitoring of railway turnout parameters. Based on the dynamic effects in the transition areas of the fixed crossings, suitable measurement locations and suitable sensors on the switch were selected. For the selection of the sensors, the emphasis is on using sensors with the lowest possible acquisition cost. It was also necessary to build a suitable facility to provide power for these sensors and to accommodate a communication module to send information for remote management and diagnostics. Thus, the DISC-S (Diagnostics of Switches and Crossings - Stationary) switchboard was created, which is located close to the railway switch outside the track. The DISC-S switchgear itself consists of a power supply (solar panels), a battery, a data and a communication module. The connected sensors are located in the track section and communication with them is via a universal 485 bus to which different types of sensors (mainly accelerometric, strain gauge or inductive) can be connected. The individual sensors are fed from the DISC-S switchboard. This switchboard can be used to monitor and power more than one turnout at a given location. The battery in the switchgear is sized so that the device can power the sensors for at least 7 days even if the solar panel is disconnected. The sensors themselves, located on the rail, were carefully selected as they are affected by many physical factors. The ease of mounting and dismounting the sensors must also be taken into account. Due to the permanent placement of the sensors, it is also necessary to ensure the electrical safety of the sensors created and their compatibility with the current operation of the signalling equipment used on the railway in the Czech Republic.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000091" target="_blank" >CK01000091: Výhybka 4.0</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    CK01000091-V1

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Zařízení DISC-S je napájeno samostatně z vlastní baterie o napětí 12 V. Pro dobíjení baterie slouží solární panel o výkonu 45 W. Pro připojení jednotlivých senzorů je k dispozici sběrnice RS485. Na tuto sběrnici lze připojit senzory do hvězdicového zapojení, tedy paralelně. S výjimkou senzorů je zařízení umístěno mimo provozovanou kolej. Součástí zařízení je i komunikační modul, který zpracuje naměřená data ze senzorů a připraví je k bezdrátovému odeslání na server. Připojení senzorů splňuje i přísné nároky na elektrické oddělení 4 kV. Samotná funkčnost zařízení byla ověřována přímo na dvou provozovaných výhybkových konstrukcích v trati Správy železnic a očekává se rozšíření na další testovací výhybky.

  • Ekonomické parametry

    Zařízení je složeno z běžně dostupných dílů a je modulární. Díky tomu je možná snadná výměna jednotlivých komponent za jiné s podobnými parametry. S ohledem na možnou rozšířitelnost na více konstrukcí byly vybrány komponenty s co nejnižší cenou při splnění požadovaných parametrů. Do budoucna se systém jako celek využije pro efektivní plánování údržby výhybkových konstrukcí a ušetří tak včas náklady na drahé opravy a servis. Konkrétní finanční úsporu nelze z hlediska rané fáze vývoje aktuálně stanovit.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    46962778

  • Název vlastníka

    DT - Výhybkárna a strojírna, a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://www.dtvs.cz/dotacni-tituly