Friction properties of HVOF sprayed hardmetal coatings
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47718684%3A_____%2F10%3A%230000402" target="_blank" >RIV/47718684:_____/10:#0000402 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Friction properties of HVOF sprayed hardmetal coatings
Popis výsledku v původním jazyce
The application of the thermally sprayed coatings is one of the possible alternatives to decrease the power loss in engine, caused by friction between piston, piston rings and cylinder. From a wide range of materials, that could be sprayed by HVOF, the most suitable for decreasing friction and wear are coatings, based on the principle of hardmetals. While the hard particles in the hardmetal coatings ensures their wear resistance, the properties of matrix is usually responsible for the friction properties. Such a combination enables to find the optimum between wear resistance and coefficient of friction by alternation of both components. In the paper, the friction properties of different hardmetal coatings is evaluated by pin-on-disc test according to ASTM G-99 under dry and lubricated conditions. Based on the results, their suitability for application on the engines parts is discussed.
Název v anglickém jazyce
Friction properties of HVOF sprayed hardmetal coatings
Popis výsledku anglicky
The application of the thermally sprayed coatings is one of the possible alternatives to decrease the power loss in engine, caused by friction between piston, piston rings and cylinder. From a wide range of materials, that could be sprayed by HVOF, the most suitable for decreasing friction and wear are coatings, based on the principle of hardmetals. While the hard particles in the hardmetal coatings ensures their wear resistance, the properties of matrix is usually responsible for the friction properties. Such a combination enables to find the optimum between wear resistance and coefficient of friction by alternation of both components. In the paper, the friction properties of different hardmetal coatings is evaluated by pin-on-disc test according to ASTM G-99 under dry and lubricated conditions. Based on the results, their suitability for application on the engines parts is discussed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JK - Koroze a povrchové úpravy materiálu
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/OE09001" target="_blank" >OE09001: Nová generace motorů se sníženým dopadem na životní prostředí přizpůsobených pro práci s nekonvenčními palivy a mazivy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
METAL 2010: 19TH INTERNATIONAL METALLURGICAL AND MATERIALS CONFERENCE
ISBN
978-80-87294-17-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
TANGER LTD
Místo vydání
OSTRAVA, CZECH REPUBLIC
Místo konání akce
Rožnov pod Radhoštěm
Datum konání akce
1. 1. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000286658700098