Vlci a smečkový algoritmus ve světě membránových agentů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F22%3AA0001024" target="_blank" >RIV/47813059:19240/22:A0001024 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kuz2022.ciirc.cvut.cz/KUZ_2022_sbornik.pdf" target="_blank" >https://kuz2022.ciirc.cvut.cz/KUZ_2022_sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/BK.9788001070079" target="_blank" >10.14311/BK.9788001070079</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vlci a smečkový algoritmus ve světě membránových agentů
Popis výsledku v původním jazyce
Membránové systémy, zavedené v roce 1998 Gheorgem Paunem (2000). Od jejich uvedení vznikla celá řada různých variant membránových systémů, v závislosti na struktuře a používaných pravidlech. Model P kolonie, jeden z modelů patřících mezi membránové systémy, se skládá z jedno-membránových agentů sdílejících společné prostředí. Agenti mají omezený počet objektů a množinu programů určujících způsob vývoje objektů nebo výměnu objektů s prostředím. Přestože se jedná o jednoduchý model tvořený jedno-membránovými agenty, reprezentuací prostředí a chováním agentů přípomíná tradiční multiagentní systémy, které využívají algoritmy aplikované v praxi - například pro řešení optimalizačních úloh. Jedním z takových algortimů je tzv. smečkový algoritmus inspirovaný chováním vlků v přírodě, jejich hierarchií a způsobem lovu. V našem příspěvku představíme jeden z nových úhlů pohledu na chování P kolonií a algoritmů inspirovaných chováním vlků nazývaných smečkové algoritmy. Poukážeme na okolnosti související přávě se simulací a porovnáním těchto dvou proměrně odlišných biologicky inspirovaných systémů, a to diskrétně založeného systému a systému využívajícího spojitých funkcí.
Název v anglickém jazyce
Wolves and the pack algorithm in the world of membrane agents
Popis výsledku anglicky
Membrane systems, introduced in 1998 by Gheorg Paun (2000). Since their introduction, a number of different variants of membrane systems have emerged, depending on the structure and rules used. The P-colony model, one of the models belonging to membrane systems, consists of single-membrane agents sharing a common environment. The agents have a limited number of objects and a set of programs that determine how the objects evolve or exchange objects with the environment. Although it is a simple model consisting of single-membrane agents, the representation of the environment and the behavior of the agents resembles traditional multi-agent systems that use algorithms applied in practice - for example, to solve optimization problems. One such algorithm is the so-called pack algorithm, inspired by the behavior of wolves in nature, their hierarchy and hunting method. In our paper, we introduce one of the new viewpoints on the behavior of P colonies and algorithms inspired by wolf behavior called pack algorithms. We will point out the circumstances involved in simulating and comparing these two proportionally different biologically inspired systems, namely a discrete-based system and a system using continuous functions.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů