Rozdíly mezi vizuální performancí a divadlem aneb co, kde a kdy je performance?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19240%2F22%3AA0001076" target="_blank" >RIV/47813059:19240/22:A0001076 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozdíly mezi vizuální performancí a divadlem aneb co, kde a kdy je performance?
Popis výsledku v původním jazyce
Studie "Vizuální performance a divadlo" zkoumá viditelné znaky, které tyto dva umělecké žánry odlišují. Motivací studie je obohatit teoretické povědomí o performanci a přispět k mezioborovému porozumění a spolupráci teoretiků i praktiků. Autorka upozorňuje na to, že není k dispozici žádná spolehlivá referenční definice obou žánrů - taková, která by mohla fungovat jako vodítko pro srovnání -, a poukazuje na obecné obtíže při používání slova "performance". Následně shrnuje dílčí závěry obsažené ve významnějších studiích; vesměs jde o práce, kde těžiště zájmu je teatrologické a jejichž autoři se věnují otázkám performance pouze obecně. Dostupná srovnání autorka podrobuje kritické analýze a doplňuje o výsledky vlastního teoretického i empirického výzkumu. Dospívá k závěru, že mezi vizuální performancí a divadlem existují významné rozdíly, které shrnuje pod koncept iluzivnosti, který navrhuje aplikovat jako škálu. Tento koncept je důkladně vysvětlen a představen v konkrétních souvislostech a projevech. Autorka vyslovuje také charakteristiku vizuální performance jakožto žánru. Studie otevírá nové pole potenciálního výzkumu a rozšiřuje možnosti psaní o performanci a hodnocení žánru na základě toho, co je pro něj specifické.
Název v anglickém jazyce
Differences between Visual Performance and Theatre; or What, Where and When is Performance?
Popis výsledku anglicky
Visual Performance and Theatre The study “Visual Performance and Theatre,” explores the visible signs that set the two artistic genres apart. The work’s motivation is to enrich our theoretical conception of performance and contribute to an interdisciplinary understanding and cooperation of theorists and practitioners alike. The author starts by pointing out that there is no reliable referential definition of either genre available - one that could work as a guideline for comparison - and pinpoints the general difficulties in the use of the word “performance.” Then she summarises the partial conclusions brought by prominent studies; works whose domain lies within theatre studies and whose authors focus only generally on questions of performance. The author critically analyses the comparisons available and complements these by her own theoretical and empirical research. The author concludes that there are major differences between visual performance and theatre, brought together under the concept of illusiveness, whose application is proposed in the form of a graded scale. This concept is thoroughly explained and presented in specific contexts and expressions. The author also formulates a general characteristic of visual performance as a genre. The study opens up a new field of potential research and broadens the possibilities of writing about performance and evaluating the genre on the basis of what is unique to it.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Svazek periodika
2022
Číslo periodika v rámci svazku
32
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
144
Strana od-do
44-78
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—