Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inequality and Students’ PISA 2018 Performance: A Cross-Country Study

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F47813059%3A19520%2F21%3AA0000245" target="_blank" >RIV/47813059:19520/21:A0000245 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/39153" target="_blank" >https://dspace.uni.lodz.pl/xmlui/handle/11089/39153</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.18778/1508-2008.24.27" target="_blank" >10.18778/1508-2008.24.27</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Inequality and Students’ PISA 2018 Performance: A Cross-Country Study

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this paper was to investigate the relationship between countries’ PISA study results from 2018 and a set of indices related to socio‑economic inequality, such as the Gini index, human development index, or gender inequality index, along with purely economic variables, such as GDP per capita and government expenditure on education. The study covered 70 countries, consisting of 37 OECD countries and 33 non‑OECD countries. Research methods included multivariate linear regression models, k‑means clustering, and hierarchical clustering. Our findings revealed that the Gini index was statistically insignificant, indicating income inequality had little effect on students’ PISA performance. On the other hand, the gender inequality index was the single most statistically significant explanatory variable for both OECD and non‑OECD countries. Therefore, our recommendation for policymakers is simple: increase students’ PISA performance, thus enhancing countries’ human capital and competitiveness, and focus on decreasing gender disparity and the associated loss of achievement due to gender inequality.

  • Název v anglickém jazyce

    Inequality and Students’ PISA 2018 Performance: A Cross-Country Study

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper was to investigate the relationship between countries’ PISA study results from 2018 and a set of indices related to socio‑economic inequality, such as the Gini index, human development index, or gender inequality index, along with purely economic variables, such as GDP per capita and government expenditure on education. The study covered 70 countries, consisting of 37 OECD countries and 33 non‑OECD countries. Research methods included multivariate linear regression models, k‑means clustering, and hierarchical clustering. Our findings revealed that the Gini index was statistically insignificant, indicating income inequality had little effect on students’ PISA performance. On the other hand, the gender inequality index was the single most statistically significant explanatory variable for both OECD and non‑OECD countries. Therefore, our recommendation for policymakers is simple: increase students’ PISA performance, thus enhancing countries’ human capital and competitiveness, and focus on decreasing gender disparity and the associated loss of achievement due to gender inequality.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    COMPARATIVE ECONOMIC RESEARCH - CENTRAL AND EASTERN EUROPE

  • ISSN

    2082-6737

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    163-182

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-11111111111