THE EXPERIMENTAL STUDY OF DIFFUSER GEOMETRY FOR LOW PRESSURE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49193864%3A_____%2F18%3AN0000007" target="_blank" >RIV/49193864:_____/18:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://acc-ern.tul.cz/images/journal/sbornik/ACC_JOURNAL_2019_A.pdf#page=17" target="_blank" >https://acc-ern.tul.cz/images/journal/sbornik/ACC_JOURNAL_2019_A.pdf#page=17</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.15240/tul/004/2019-1-002" target="_blank" >10.15240/tul/004/2019-1-002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
THE EXPERIMENTAL STUDY OF DIFFUSER GEOMETRY FOR LOW PRESSURE
Popis výsledku v původním jazyce
The performance of the last stage of the LP part of a steam turbine is strongly influenced by the effectivity of the downstream exhaust casing. The 90° turning of the flow in a relatively short axial distance is a major cause of losses and the design of low-loss diffuser still remains a challenge for mechanical engineers. In this paper, results of studies on a several steam turbine exhaust diffuser designs of SKODA have been reported. Several experimental measurements were carried out in the special sector model air test rig. This unique test rig allows visual observation of the flow by the Schlieren method and evaluating the loss coefficient of static pressure in the diffuser. The test rig allows achieving very high (supersonic) speeds. The range of observed velocities was from 30 to 360 m/s. The experimental data from these measurements are very useful to be able to predict the exhaust casing losses during the real operation of steam turbine in non-designed states. The behaviour of individual diffuser designs has been discussed.
Název v anglickém jazyce
THE EXPERIMENTAL STUDY OF DIFFUSER GEOMETRY FOR LOW PRESSURE
Popis výsledku anglicky
The performance of the last stage of the LP part of a steam turbine is strongly influenced by the effectivity of the downstream exhaust casing. The 90° turning of the flow in a relatively short axial distance is a major cause of losses and the design of low-loss diffuser still remains a challenge for mechanical engineers. In this paper, results of studies on a several steam turbine exhaust diffuser designs of SKODA have been reported. Several experimental measurements were carried out in the special sector model air test rig. This unique test rig allows visual observation of the flow by the Schlieren method and evaluating the loss coefficient of static pressure in the diffuser. The test rig allows achieving very high (supersonic) speeds. The range of observed velocities was from 30 to 360 m/s. The experimental data from these measurements are very useful to be able to predict the exhaust casing losses during the real operation of steam turbine in non-designed states. The behaviour of individual diffuser designs has been discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TJ01000048" target="_blank" >TJ01000048: Snižování výstupní ztráty v parních turbínách moderní konstrukce</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ACC JOURNAL XXV 1/2019
ISSN
2571-0613
e-ISSN
—
Svazek periodika
XXV
Číslo periodika v rámci svazku
Volume 25, Issue 1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
17
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—