Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

METODIKA TESTOVÁNÍ VLIVU EMOČNÍ ZÁTĚŽE NA TAKTICKÉ ROZHODOVÁNÍ PILOTŮ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49366378%3A_____%2F16%3A%230000167" target="_blank" >RIV/49366378:_____/16:#0000167 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    METODIKA TESTOVÁNÍ VLIVU EMOČNÍ ZÁTĚŽE NA TAKTICKÉ ROZHODOVÁNÍ PILOTŮ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metodika sestává ze dvou modulů: Metodiky hodnocení míry stresu a dotazníku Hodnocení cvičné letové mise. Metodika hodnocení míry stresu umožňuje vedoucím kursů taktického výcviku pilotů taktického letectva v Taktickém simulačním centru v Pardubicích sledovat míru stresu u jednotlivých pilotů při plnění úkolů v konkrétní misi. To může sloužit velitelům ke komplexnějšímu hodnocení vycvičenosti pilotů z hlediska jejich odolnosti vůči stresu, vyvolanému vysokou informační zátěží, tj. ke zvýšení efektivity jejich výcviku. V metodice rozlišujeme emoční stres s typickým zvýšením tepové frekvence a kognitivní stres vyvolaný zvýšeným aktivováním kognitivních funkcí při řešení složitějších situací, které je možné sledovat například pomocí elektroencefalografického měření. Metodika hodnocení míry stresu je dvoustupňová. Prvý stupeň je pro hodnocení míry emočního stresu pomocí tepové frekvence. Tento stupeň je připraven tak, aby jej mohli provádět vedoucí kursů samostatně. Druhý stupeň, je pro hodnocení míry kognitivního stresu. Je zaměřený na změny elektrických signálů mozku snímaných elektroencefalografem využívající změn vlnového rozsahu v pásmu gama. Dotazník Hodnocení cvičné letové mise umožňuje analyzovat provedené mise a vyhodnocovat práci pilotů. Při vyplňování dotazníku je hodnotitel veden logickým sledem událostí a každou událost hodnotí dle instrukcí. Kromě vlastního hodnocení je dotazník opatřen systematickým záznamem hodnocení se statistickým sledováním jednotlivých pilotů nebo misí v čase. Hodnotitelem může být velitel roje nebo jemu funkčně nadřazený velitel, který je držitelem kvalifikace pro provádění daného typu mise a má praktické zkušenosti z reálných cvičení, nebo instruktor TSC, který má praktické zkušenosti z reálných cvičení.

  • Název v anglickém jazyce

    METHODICS OF TESTING THE IMPACT OF EMOTIONAL WORKLOAD ON TACTICAL DECISION MAKING OF PILOTS

  • Popis výsledku anglicky

    The methodics consists of two systems: Methodics used for evaluation of stress and questionnaire for evaluation of flight training mission. The methodics for evaluation of stress enables the managers of tactical training courses in tactical simulation centre in Pradubice to observe the stress level of each pilot while fulfilling the tasks of given mission. This can help commanders to make more complex evaluation of pilots level of training regarding their mental resilience to stress caused by high informational workload and to increase the effectivity of training. In this methodics we distinguish between emotional stress caused by increase of heart rate and cognitive stress that is caused by higher activation of cognitive functions monitored by EEG device while solving difficult situations. The methodics of evaluation of stress has two levels. The first level is used for evaluation of emotional stress by heart rate and is ready to use individually for managers of the courses. Second level is developed to evaluate cognitive stress. It is focused on changes of electrical potentials in brain that are captured by electroencephalograph and mainly based in gamma waveband range. The questionnaire for evaluation of flight training mission enables to analyse completed missions and evaluate pilots work. In the questionnaire the evaluator is led by logical set of situations occurring during flight mission and is filling the form by given instructions. This questionnaire also consists of systematic recording of evaluation with statistical database of each pilot and mission. The evaluator can be commander of the squad or his functionally superior commander that is qualified to conduct each type of the mission and has practical experiences from real flight training or it can be instructor from Tactical simulation centre that also needs to have practical experiences from real flight training.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

    KA - Vojenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/OFCASRI201301" target="_blank" >OFCASRI201301: EMOZA - Vliv emoční zátěže na taktické rozhodování pilotů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    EMOZA

  • Číslo předpisu

    Věstník Ministerstva obrany, ročník 2016, částka 8, str. 138

  • Technické parametry

    Metodika obsahuje 2 části: Metodika hodnocení míry stresu a dotazník Hodnocení cvičné letové mise.

  • Ekonomické parametry

    Metodika umožňuje vedoucím kursů taktického výcviku pilotů taktického letectva v Taktickém simulačním centru v Pardubicích sledovat míru stresu u jednotlivých pilotů při plnění úkolů v konkrétní misi. To může přispět velitelům ke komplexnímu hodnocení vycvičenosti pilotů v jejich odolnosti vůči stresu tj. ke zvýšení efektivity jejich výcviku a ke snížení jeho finanční náročnosti.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ředitel sekce rozvoje a plánování schopností MO

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    B - Výsledek je využíván orgány státní nebo veřejné správy