Technologický postup hlubokého tažení podvozkového dílu autobusu za tepla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F12%3A43898920" target="_blank" >RIV/49777513:23210/12:43898920 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technologický postup hlubokého tažení podvozkového dílu autobusu za tepla
Popis výsledku v původním jazyce
Díly pro podvozky autobusů jsou součásti, u kterých je požadována vysoká úroveň bezpečnosti. Proto jsou zpravidla vyráběny nejčastěji zápustkovým kováním. Vzhledem k tomu, že masivní zápustkově kované díly mají vysokou hmotnost, jsou hledány náhrady a topřevážně svařenci. Velký počet svarů však vnáší do konstrukce vnitřní pnutí, které může v superpozici s provozním namáháním způsobovat vznik lomů. Z hlediska nákladů, pracnosti a bezpečnosti při současné minimalizací hmotmosti je proto vhodné vyrobit díl s minimálním množstvím svarů a s co možná nejnižší hmotností polotovarů. Na základě požadavků zákazníka byla vyvinuta technologie umožňující vytvořit tažením za tepla z tlustého plechu dva prostorové polotovary podvozkového dílu, které se po oříznutí lemu svaří v nulové ose namáhání. Tím vznikl technologický postup umožňující optimální rozložení hmotnosti vzhledem k funkci a provoznímu namáhání dílu.
Název v anglickém jazyce
Technological process for hot deep drawing of bus chassis part
Popis výsledku anglicky
Parts for bus chassis require a high level of safety. Therefore, they are usually made by die forging. Given that massive die forged parts are very heavy, replacements are sought mainly in the form of weldments. A large number of welds, however, brings internal tension to the construction which can in a superposition with operating loads cause formation of fractures. In terms of cost, time consumption and safety while minimizing mass it is therefore appropriate to produce a part with a minimum number ofwelds and with minimum possible weight of semi-products. Based on customer requirements a technology has been developed that allows hot drawing from thick sheet metal of two three-dimensional semi-products of chassis part which, after trimming the flange, are welded in the zero stress axis. This technological approach allows optimum weight distribution in terms of function and operational stress of the part.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
FOR_TC_04-12
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Technologii ověřil: 15. 8. - 31. 10. 2012 CZECH PRECISION FORGE, a.s. IČ: 26700239, č. protokolu 04/12. Technologie se na základě licenční smlouvy pouzívá v CPF. Výsledek byl vyroben, otestován a je využíván příjemcem ZČU
Ekonomické parametry
Navržená a zrealizovaná technologie umožňuje průmyslovou výrobu tváření prostorových součástí z tlustých plechů za tepla. Výrobní cena jednoho polotovaru se pohybuje v rozmezí 385,- až 415,- EUR. Při předpokládané roční výrobě 300 ks a zisku 10% je předpokládaný ekonomický přínos 300 000,- Kč ročně.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
49777513
Název vlastníka
Západočeská univerzita v Plzni
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—