Power dissipation of air turbine VT - 400
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23210%2F16%3A43929340" target="_blank" >RIV/49777513:23210/16:43929340 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1063/1.4953730" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1063/1.4953730</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1063/1.4953730" target="_blank" >10.1063/1.4953730</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Power dissipation of air turbine VT - 400
Popis výsledku v původním jazyce
This article provides an overview of ongoing systematic research of a turbine stage efficiency on a model air turbine VT 400. It contains an analysis of existing mathematical relations for a rotor friction dissipation calculation, on which basis a practical procedure of a calculation of those dissipations is recommended. Friction dissipations in the turbine rotor were divided into three main tasks: disc friction dissipations, shaft friction dissipations and dissipations in bearings. A contribution of performed work lies in the fact, that there is a dependence of rotor friction losses on its speed and a stage reaction has been revealed. This knowledge is completely essential for a further research, and will lead to more precise results of experiments. For the future, we plan to adjust the measuring track by adding a moment collar. We also assume an experimental verification of calculated friction losses.
Název v anglickém jazyce
Power dissipation of air turbine VT - 400
Popis výsledku anglicky
This article provides an overview of ongoing systematic research of a turbine stage efficiency on a model air turbine VT 400. It contains an analysis of existing mathematical relations for a rotor friction dissipation calculation, on which basis a practical procedure of a calculation of those dissipations is recommended. Friction dissipations in the turbine rotor were divided into three main tasks: disc friction dissipations, shaft friction dissipations and dissipations in bearings. A contribution of performed work lies in the fact, that there is a dependence of rotor friction losses on its speed and a stage reaction has been revealed. This knowledge is completely essential for a further research, and will lead to more precise results of experiments. For the future, we plan to adjust the measuring track by adding a moment collar. We also assume an experimental verification of calculated friction losses.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JE - Nejaderná energetika, spotřeba a užití energie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LQ1603" target="_blank" >LQ1603: Výzkum pro SUSEN</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
APPLICATION OF EXPERIMENTAL AND NUMERICAL METHODS IN FLUID MECHANICS AND ENERGY 2016: XX ANNIVERSARY OF INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONFERENCE
ISBN
978-0-7354-1402-0
ISSN
0094-243X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
1-7
Název nakladatele
AIP Conference Proceedings
Místo vydání
Melville
Místo konání akce
Terchová, Slovakia
Datum konání akce
27. 4. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000380817100036