Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Measurement and possible solutions of the non-uniform sound field in the automotive industry

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23220%2F16%3A43929090" target="_blank" >RIV/49777513:23220/16:43929090 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pub.dega-akustik.de/IN2016/data/articles/001022.pdf" target="_blank" >http://pub.dega-akustik.de/IN2016/data/articles/001022.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Measurement and possible solutions of the non-uniform sound field in the automotive industry

  • Popis výsledku v původním jazyce

    A high-quality car sound system is important for comfoitable listening. At the present, the sound systems in the automotive are realized using multiway loudspeaker systems positioned at different distances of the listening positions. This fferent placement of the loudspeakers causes strong non-uniform frequency distribution of the sound field. The possibility of the placement of the loudspeakers into the optimal position in the car is limited and very often it is not possible. Thus, it is necessary to solve the consequences of the inappropriate position of the loudspeakers on the sound field using sophisticated digital signal processing. In this paper, we focus on the measurement of the distribution of the sound field in various listening positions in the car. Attention is also paid to the compensation of the non-uniforrn sound field. Primarily, these compensations can be performed using the frequency and dynamical corrections. Another ption is to change the delay of the signal for each loudspeaker separately. This topic is very complex because the listening positions are placed in the near field of the multiway loudspeaker systems, where the distances between the loudspeakers are often close to or larger than the distance between the listening position and the loudspeaker.

  • Název v anglickém jazyce

    Measurement and possible solutions of the non-uniform sound field in the automotive industry

  • Popis výsledku anglicky

    A high-quality car sound system is important for comfoitable listening. At the present, the sound systems in the automotive are realized using multiway loudspeaker systems positioned at different distances of the listening positions. This fferent placement of the loudspeakers causes strong non-uniform frequency distribution of the sound field. The possibility of the placement of the loudspeakers into the optimal position in the car is limited and very often it is not possible. Thus, it is necessary to solve the consequences of the inappropriate position of the loudspeakers on the sound field using sophisticated digital signal processing. In this paper, we focus on the measurement of the distribution of the sound field in various listening positions in the car. Attention is also paid to the compensation of the non-uniforrn sound field. Primarily, these compensations can be performed using the frequency and dynamical corrections. Another ption is to change the delay of the signal for each loudspeaker separately. This topic is very complex because the listening positions are placed in the near field of the multiway loudspeaker systems, where the distances between the loudspeakers are often close to or larger than the distance between the listening position and the loudspeaker.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BI - Akustika a kmity

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1607" target="_blank" >LO1607: RICE – Nové technologie a koncepce pro inteligentní průmyslové systémy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the INTER-NOISE 2016 : 45th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering : Towards a Quieter Future

  • ISBN

    978-3-939296-11-9

  • ISSN

    0105-175X

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    3

  • Strana od-do

    399-401

  • Název nakladatele

    German Acoustical Society (DEGA)

  • Místo vydání

    Berlin

  • Místo konání akce

    Hamburg, Germany

  • Datum konání akce

    21. 8. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku