Model palivového souboru VVER-1000 v nestrukturované síti MCNP6
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23220%2F19%3A43955430" target="_blank" >RIV/49777513:23220/19:43955430 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Model palivového souboru VVER-1000 v nestrukturované síti MCNP6
Popis výsledku v původním jazyce
Geometrické modely pro Monte Carlo transportní kódy používají definice geometrie pomocí analytický geometrie (constructive solid geometry, CSG). Standardní přístup využívá analytické rovnice pro definování ploch, ze kterých jsou konstruovány prostorové buňky. Jsou k dispozici operátory sjednocení i průniku a lze tak definovat téměř libovolnou 3-D geometrii. Tento přístup však může být poměrně časově náročný a náchylný k chybám u složitých modelů. Transportní kódy Monte Carlo jsou průběžně rozvíjeny, jedna z cest uvažuje geometrii založenou na CAD modelech. MCNP6 umožňuje využití nestrukturované sítě (unstructured mesh, UM) vytvořené pomocí geometrie Abaqus/CAE. Pro modely MCNP6 lze použít balíček Attila4MC pro tvorbu geometrie UM z CAD modelu. Model palivového souboru VVER-1000 v geometrii UM byl vytvořen pro typ paliva TVSA-T.mod.2. Tento typ paliva TVSA je provozován výhradně v JE Temelín. Vytvoření UM modelu spočívá v odstranění malých konstrukčních dílů, které lze zanedbávat při výpočtech transportu, výběru velikosti sítě a ověření modelu. Byla provedena základní validace modelu, v úvodu pro výpočty kritičnosti. V budoucnu bude model využíván pro bezpečnostní analýzy podkritičnosti, přípravu okrajových podmínek pro difúzní kódy a analýzy stínění pro přepravu a skladování vyhořelého paliva.
Název v anglickém jazyce
VVER-100 fuel assembly model in MCNP6 unstructured mesh
Popis výsledku anglicky
Geometric models for Monte Carlo transport codes use constructive solid geometry (CSG). The standard approach uses analytical equations to define the areas from which spatial cells are constructed. Both union and intersection operators are available to define almost any 3-D geometry. However, this approach can be relatively time-consuming and error-prone for complex models. Monte Carlo transport codes are continually being developed, one of the paths is considering CAD-based geometry. MCNP6 allows the use of unstructured mesh (UM) created with Abaqus/CAE geometry. For MCNP6 models, Attila4MC can be used to create UM geometry from the CAD model. The VVER-1000 fuel assembly model in UM geometry was created for TVSA-T.mod.2 fuel type. This type of TVSA fuel is operated exclusively at Temelin NPP. Creating a UM model comprise of removing small components that can be neglected in transport calculations, mesh size selection, and model validation. Basic model validation was performed for criticality calculations. In the future, the model will be used for cricitality safety analyzes, preparation of boundary conditions for diffusion codes and shielding analysis for transport and storage of spent fuel.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20305 - Nuclear related engineering; (nuclear physics to be 1.3);
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020455" target="_blank" >TE01020455: Centrum pokročilých jaderných technologií (CANUT)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů