Simulation of electrical system protection against the effects of a magnetic storm
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23220%2F23%3A43969419" target="_blank" >RIV/49777513:23220/23:43969419 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sciendo.com/article/10.2478/jee-2023-0039" target="_blank" >https://sciendo.com/article/10.2478/jee-2023-0039</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/jee-2023-0039" target="_blank" >10.2478/jee-2023-0039</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Simulation of electrical system protection against the effects of a magnetic storm
Popis výsledku v původním jazyce
In the introduction of the presented work, the physical nature of the collapse of electrical energy transmission systems due to the influence of a magnetic storm is recalled. A mechanism is described by which, due to the non-linearity of the magnetic circuit of the system's power transformers, quasi-direct currents are induced into the high-voltage part of the system, which cause thermal overload of these transformers. The article then suggests one of the possible ways to prevent these accidents. On the single-phase and then on the three-phase model, it is shown how these currents can be compensated. Using laboratory models, the compensation process was simulated and verified by measurements.
Název v anglickém jazyce
Simulation of electrical system protection against the effects of a magnetic storm
Popis výsledku anglicky
In the introduction of the presented work, the physical nature of the collapse of electrical energy transmission systems due to the influence of a magnetic storm is recalled. A mechanism is described by which, due to the non-linearity of the magnetic circuit of the system's power transformers, quasi-direct currents are induced into the high-voltage part of the system, which cause thermal overload of these transformers. The article then suggests one of the possible ways to prevent these accidents. On the single-phase and then on the three-phase model, it is shown how these currents can be compensated. Using laboratory models, the compensation process was simulated and verified by measurements.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EF18_069%2F0009855" target="_blank" >EF18_069/0009855: Elektrotechnické technologie s vysokým podílem vestavěné inteligence</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Electrical Engineering
ISSN
1335-3632
e-ISSN
1339-309X
Svazek periodika
74
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
321-327
Kód UT WoS článku
001059202100009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85171353488