DIAGNÓZY A INTERVENCE POHLEDEM PEDAGOGŮ OŠETŘOVATELSTVÍ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23310%2F22%3A43965219" target="_blank" >RIV/49777513:23310/22:43965219 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://konferencefzsplzen.wordpress.com/" target="_blank" >https://konferencefzsplzen.wordpress.com/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
DIAGNÓZY A INTERVENCE POHLEDEM PEDAGOGŮ OŠETŘOVATELSTVÍ
Popis výsledku v původním jazyce
Důraz v ošetřovatelském vzdělávání a klinické praxi je kladen na validační šetření a jeho implementaci do vzdělávání sester a dalších zdravotnických profesí. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, které ošetřovatelské diagnózy NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) a na ně navazující ošetřovatelské intervence NIC (Nursing Interventions Classification) expertky ošetřovatelství z akademického prostředí/pedagogové ve Slovenské (dále SR) a v České republice (dále ČR) stanovují nejčastěji. Určit ty ošetřovatelské diagnózy, které jsou hodnoceny jako významné. Metody: Pro výzkum byla použita Likertova škála a Fehringův model validity diagnostického obsahu (Diagnostic Content Validity Model, DCV model). Výběrový soubor tvořilo celkem 55 respondentů (n=55, ve 2 podsouborech n1, n2), z toho 39 z SR a 16 z ČR. Hodnoceno bylo celkem 14 položek, které zahrnovaly 14 ošetřovatelských diagnóz NANDA. Výsledky: Zjistili jsme, že slovenské a české sestry/expertky shodně vyhodnotily diagnózy Riziko infekce a Akutní bolest, z toho slovenské expertky uvedly Akutní bolest (4,49) a Riziko infekce (4,03), české expertky uvedly položky Riziko infekce (4) a Akutní bolest (4). Závěr: Výsledky mezinárodní studie podávají validní poznatky pro rozvoj kurikula budoucích sester a možnost objektivní validace ošetřovatelských intervencí NIC ve vztahu k vybraným ošetřovatelským diagnózám.
Název v anglickém jazyce
DIAGNOSES AND INTERVENTIONS FROM THE PERSPECTIVE OF NURSING TEACHERS
Popis výsledku anglicky
Emphasis in nursing education and clinical practice is placed on validation research and its implementation in the education of nurses and other health professions. The aim of the research was to find out which nursing diagnoses NANDA (North American Nursing Diagnosis Association) and related nursing interventions NIC (Nursing Interventions Classification) nursing experts from academia / teachers in Slovakia (hereinafter SR) and in the Czech Republic (hereinafter CR) they determine most often. Identify those nursing diagnoses that are rated as significant. Methods: The Likert scale and the Fehring Diagnostic Content Validity Model (DCV model) were used for the research. The sample consisted of a total of 55 respondents (n = 55, in 2 sub-files n1, n2), of which 39 from the Slovak Republic and 16 from the Czech Republic. A total of 14 items were evaluated, which included 14 NANDA nursing diagnoses. Results: We found that Slovak and Czech nurses evaluated the diagnoses Risk of Infection and Acute Pain, of which Slovak experts stated Acute Pain (4.49) and Risk of Infection (4.03), Czech experts stated items Risk of Infection (4 ) and Acute pain (4). Conclusion: The results of the international study provide valid knowledge for the development of the curriculum of future nurses and the possibility of objective validation of NIC nursing interventions in relation to selected nursing diagnoses.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
30307 - Nursing
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Cesta poznávání a vzdělávání v ošetřovatelství XII. a konference ČAS Region plzeňský : recenzovaný sborník z kongresu
ISBN
978-80-261-1085-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
51-63
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
3. 5. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—