Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Přechod pravomocí prezidenta republiky aneb je třeba obnovit funkci náměstka prezidenta?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23320%2F23%3A43971831" target="_blank" >RIV/49777513:23320/23:43971831 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/55412" target="_blank" >https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/55412</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.24132/ZCU.NADEJE.2022.122-136" target="_blank" >10.24132/ZCU.NADEJE.2022.122-136</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Přechod pravomocí prezidenta republiky aneb je třeba obnovit funkci náměstka prezidenta?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zabývá přechodem pravomocí prezidenta republiky na předsedu vlády, předsedu Poslanecké sněmovny a předsedu Senátu v případě rozpuštění Poslanecké sněmovny. Zabývá se podmínkami a situacemi, za nichž dochází k přenosu pravomocí prezidenta republiky. Poukazuje také na neúplnost pojmu závažné důvody, který poskytuje široký prostor pro uvážení, zda skutečně existují závažné důvody, pro které prezident republiky nemůže vykonávat svou funkci. Dále se článek zabývá řízením před Ústavním soudem, které poskytuje nejen ochranu prezidentu republiky před svévolí Poslanecké sněmovny a Senátu, ale i ochranu základních práv a svobod osoby prezidenta republiky. Dále se zabývá situací, kdy by prezident republiky nemohl vykonávat svůj úřad po delší dobu, v řádu měsíců či let, a rozvíjí úvahu, zda by bylo relevantní obnovit funkci náměstka prezidenta, kterou upravovaly československé ústavy z let 1920 a 1948, aby nedošlo k zahlcení ústavních činitelů dalšími povinnostmi. Tento institut se však jeví jako poněkud nepraktický a v konečném důsledku by vyžadoval změnu ústavy. Reálnějším řešením by bylo přijetí zákona, který by vyjasnil nejasnosti v této otázce, a zajistil tak silnější ochranu demokratického právního státu

  • Název v anglickém jazyce

    Transition of powers of the President of the Republic or should the post of Deputy President be restored?

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with the transfer of the powers of the President of the Republic to the Prime Minister, the Speaker of the Chamber of Deputies and the President of the Senate in the event that the Chamber of Deputies is dissolved. It deals with the conditions and situations in which the powers of the President of the Republic are transferred. The article also points out the incompleteness of the concept of compelling reasons, which provides a wide margin of discretion as to whether there are indeed compelling reasons why the President of the Republic cannot exercise his office. It further discusses the proceedings before the Constitutional Court, which not only provides protection to the President of the Republic against the arbitrariness of the Chamber of Deputies and the Senate, but also protection of the fundamental rights and freedoms of the person of the President of the Republic. It then examines the situation in which the President of the Republic would be unable to exercise his office for a prolonged period of time, in the order of months or years, and develops a reflection on whether it would be relevant to restore the office of Deputy President, which was regulated by the Czechoslovak constitutions of 1920 and 1948, in order to avoid overwhelming the constitutional officials. However, this institution seems somewhat impractical and would ultimately require an amendment to the Constitution. A more feasible solution would be to adopt legislation that would clarify the uncertainties in the issue and thus ensure stronger protection of the democratic rule of law

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50501 - Law

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů