Pokrok společenskovědní teorie náboženství ? mezi Durkheimem a Geertzem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F12%3A43916837" target="_blank" >RIV/49777513:23330/12:43916837 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/issue/current" target="_blank" >http://teorievedy.flu.cas.cz/index.php/tv/issue/current</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Pokrok společenskovědní teorie náboženství ? mezi Durkheimem a Geertzem
Popis výsledku v původním jazyce
Slavná kniha Elementární formy náboženského života francouzského sociologa Émile Durkheima je jedním z nejdůležitějších příspěvků k sociologii náboženství. Po řadu let byla vychvalována a citována, stejně jako kritizována a zavrhována. Kniha se stala chartou celé řady sociálně vědních badatelů, zejména těch, kteří se zaměřovali na studium společnosti a náboženství. V roce 1966 však vyšel článek amerického antropologa Clifforda Geertze nazvaný Náboženství jako kulturní systém, v němž autor tvrdil, že Durkheimova teorie náboženství, stejně jako teorie náboženství Sigmunda Freuda, Bronislawa Malinowského a Maxe Webera, by měla být překonána dokonalejší teorií náboženství. Touto dokonalejší teorií měla být Geertzova teorie. Porozuměl však Geertz Durkheimově teorii dostatečně, aby nás to opravňovalo k tvrzení, že Durkheim byl na poli teorie náboženství překonán?
Název v anglickém jazyce
Between Durkheim and Geertz ? Progress of the Theory of Religion in Social Sciences
Popis výsledku anglicky
Émile Durkheim?s famous book Elementary forms of religious life is one of the most important contributions to the sociology of religion. For years it was praised and quoted as well as criticised and condemned. Book became a charter of subsequent generations of social scientists, especially those who studied phenomena of society and religion. However, in 1966 American cultural anthropologist, famous Clifford Geertz, presented his opinion claiming that Durkheim?s theory of religion as well as theories ofreligion of Freud, Malinowski and Weber should be substituted with more subtle and superior theory of religion. Superior theory of religion was supposed to be the Geertz?s theory presented in a paper entitled Religion as Cultural System. Did Geertz understand Durkheim?s theory adequately, so that we can agree with Geertz?s claim of substituting the classic authors like Durkheim?
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Teorie vědy. Theory of Science
ISSN
1210-0250
e-ISSN
—
Svazek periodika
34
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
495-514
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—