Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ontologie stylu: Patočkovy úvahy o stylu ve výtvarném umění

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F13%3A43920673" target="_blank" >RIV/49777513:23330/13:43920673 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ontologie stylu: Patočkovy úvahy o stylu ve výtvarném umění

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřuje na Patočkovy názory na problematiku stylového vývoje ve výtvarném umění. Poukazuje nejprve na Patočkovy interpretace názorů některých starších teoretiků stylu, zejména J. J. Winckelmanna a A. Riegla. Dále se soustřeďuje na Patočkovo zdůraznění využitelnosti Ingardenovy koncepce výtvarného díla k obnovení zkoumání stylu. Patočka ukazuje, že Ingardenova koncepce vrstevnaté výstavby výtvarného díla může - po náležitém doplnění - posloužit k přesnému vykazování stylových proměn ve vývojivýtvarného umění. Ingardenova koncepce výtvarného díla se však Patočkovi jeví z určitého úhlu jako nedostatečná, protože nedokáže vysvětlit, jaký je vlastně význam stylových proměn. V této souvislosti poukazuje studie na vliv Heideggerova pojetí pravdy uměleckého díla, která se v díle děje jako svár dvou stránek bytí, svár mezi světem a zemí. Z hlediska tohoto ontologicky zaměřeného pojetí uměleckého díla kritizuje Patočka Ingardenovo pojetí, které se soustřeďuje na vyvstávání esteticky

  • Název v anglickém jazyce

    The Ontology of Style: Patočka's Reflections on Style in the Plastic Arts

  • Popis výsledku anglicky

    In this article, the author considers Jan Patočka's views on the development of style in the plastic arts. He first points out Patočka's interpretation of the views of earlier thinkers who considered style, particularly Winckelmann and Riegl. He then concentrates on Patočka's emphasis on the usability of Ingarden's conception of the work of art for the renewal of investigating style. Patočka demonstrates that Ingarden's conception of the art work as a stratified construction usefully reveals stylistic changes in the development of the plastic arts. From a certain angle, however, Ingarden's conception of the work of art seems to Patočka to be wanting, because it is unable to explain what the meaning of stylistic change actually is. In this connection, the author points out the influence of Heidegger's conception of the truth of a work of art, which occurs in the work as strife between two sides of being - the world and the earth. From the standpoint of this ontological orientation, Pato

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Studia Aesthetica VI. Mýtus a umění v pojetí Jana Patočky

  • ISSN

    0567-8293

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2013

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    89-100

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus