Ontologie stylu: Patočkovy úvahy o stylu ve výtvarném umění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F13%3A43920673" target="_blank" >RIV/49777513:23330/13:43920673 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ontologie stylu: Patočkovy úvahy o stylu ve výtvarném umění
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zaměřuje na Patočkovy názory na problematiku stylového vývoje ve výtvarném umění. Poukazuje nejprve na Patočkovy interpretace názorů některých starších teoretiků stylu, zejména J. J. Winckelmanna a A. Riegla. Dále se soustřeďuje na Patočkovo zdůraznění využitelnosti Ingardenovy koncepce výtvarného díla k obnovení zkoumání stylu. Patočka ukazuje, že Ingardenova koncepce vrstevnaté výstavby výtvarného díla může - po náležitém doplnění - posloužit k přesnému vykazování stylových proměn ve vývojivýtvarného umění. Ingardenova koncepce výtvarného díla se však Patočkovi jeví z určitého úhlu jako nedostatečná, protože nedokáže vysvětlit, jaký je vlastně význam stylových proměn. V této souvislosti poukazuje studie na vliv Heideggerova pojetí pravdy uměleckého díla, která se v díle děje jako svár dvou stránek bytí, svár mezi světem a zemí. Z hlediska tohoto ontologicky zaměřeného pojetí uměleckého díla kritizuje Patočka Ingardenovo pojetí, které se soustřeďuje na vyvstávání esteticky
Název v anglickém jazyce
The Ontology of Style: Patočka's Reflections on Style in the Plastic Arts
Popis výsledku anglicky
In this article, the author considers Jan Patočka's views on the development of style in the plastic arts. He first points out Patočka's interpretation of the views of earlier thinkers who considered style, particularly Winckelmann and Riegl. He then concentrates on Patočka's emphasis on the usability of Ingarden's conception of the work of art for the renewal of investigating style. Patočka demonstrates that Ingarden's conception of the art work as a stratified construction usefully reveals stylistic changes in the development of the plastic arts. From a certain angle, however, Ingarden's conception of the work of art seems to Patočka to be wanting, because it is unable to explain what the meaning of stylistic change actually is. In this connection, the author points out the influence of Heidegger's conception of the truth of a work of art, which occurs in the work as strife between two sides of being - the world and the earth. From the standpoint of this ontological orientation, Pato
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP409%2F11%2F0324" target="_blank" >GAP409/11/0324: Problematika umění v myšlení Jana Patočky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Studia Aesthetica VI. Mýtus a umění v pojetí Jana Patočky
ISSN
0567-8293
e-ISSN
—
Svazek periodika
2013
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
89-100
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—