Mukařovského nezáměrnost: tajemství, uchvácení a přeludná věcnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43931937" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43931937 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Mukařovského nezáměrnost: tajemství, uchvácení a přeludná věcnost
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se soustřeďuje na úvahy Jana Mukařovského o vztahu záměrnosti a nezáměrnosti v umění. Nezáměrnost je na rozdíl od záměrnosti považována Mukařovským výslovně za tajemství, se kterým se člověk setkává jako s přírodním fenoménem postrádajícím funkci. Takový charakter nezáměrnosti znamená její pozici mimo strukturu, mimo usouvztažnění, kterým je umělecký znak. Nefunkční charakter nezáměrnosti také způsobuje pasivní charakter vztahu recipienta vůči tomu, co nezáměrnost přináší. Studie však upozorňuje i na Mukařovského formulace týkající se toho, na koho vlastně nezáměrnost působí. Podle Mukařovského je to to, co je „obecně lidského“ v „individuu“. Rozhodně je to však to, co se v člověku vymyká jeho zařazení do společnosti. Studie vyzdvihuje to, že podle Mukařovského si individuum v setkání s nezáměrností uvědomuje existenci záměrnosti jako záměrnosti a je podníceno k jejímu hledání. Studie však zejména poukazuje na to, že mezi Mukařovského vyjádřeními o nezáměrnosti a koncepcí uměleckého díla u Deleuze a Guattariho existuje pozoruhodná příbuznost. Studie zdůrazňuje, že „přeludnou věcnost“ nezáměrnosti je možné interpretovat jako „stávání se“.
Název v anglickém jazyce
Mukařovský’s Unintentionality: Mystery, Captivation and Hallucinatory Materiality
Popis výsledku anglicky
The study focuses Mukařovský’s consideration on the relation on the intentionality and the unintentionality in art. In contrast to intentionality, the unintentionality is conceived explicitly as “mystery”, which man encounters in natural creature, which is without recognizable function. Such a nature of the unintentionality means its position outside the structure, outside the inner correlation of artistic sign. Non-functious nature on the unintentionality causes also the passive relation of the viewer towards what the unintentionality brings about. However, the study also suggests Mukařovský’s statemenst on who is really affected by the unintentionality. According to Mukařovský, the “generally human” in an “individual” is affected. Decisively, it is what, in man, is not integrated into society. The study highlights that, according to Mukařovský, an individual confronted with the unintentionality becomes aware of the intentionality as intentionality and is stimulated to search for it. However, the study particularly points out to the affinity between Mukařovský’s statements on the unintentionality and Deleuze’s and Guattari’s concept of the artwork; it emphasizes that the “hallucinatory materiality” of unintentionally can be interpreted as “becoming”.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0138" target="_blank" >EE2.3.20.0138: Výzkumné centrum pro teorii a dějiny vědy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů