Koloběh smyslového: bdění a vjem, spánek a sen
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43950109" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43950109 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Koloběh smyslového: bdění a vjem, spánek a sen
Popis výsledku v původním jazyce
Aristotelés nás ve spisu De anima seznamuje s výsledky svého bádání o tom, co je společné všemu živému – rostlinám, živočichům, lidem, – tedy o duši. Rozdělil ji na tři pomyslné oddíly: na část vyživovací, vnímavou a rozumovou. Toto dělení ukazuje nejen na hierarchii jdoucí od nejjednoduššího k složitějšímu, ale především upozorňuje, že základní bází (a v tomto smyslu také nejdůležitější mohutností), je schopnost vyživovací. Bez zabezpečení základních potřeb, tedy především výživy, růstu a rozmnožování, nelze hovořit o žádné vyšší aktivitě. Předmětem mé studie je především vnímavá mohutnost duše, která náleží stejně tak zvířatům i lidem. Díky ní se smyslově orientujeme ve světě. Jsme-li v bdělém stavu, dostává se nám různých vjemů. Spíme-li, přichází k nám namísto nich sny. Na otázku, jak se k sobě stav bdění a spánku navzájem mají, odpovídá Aristotelés právě na pozadí svých úvah o duši ve menších přírodovědných pojednáních (De somno et vigilia, De insomniis, De divinatione per somnum). Sny jsou také vjemy, ale vjemy nedokonalé. Aktivita v bdělém stavu je Aristotelem radikálně postavena oproti spánku, který nás dle jeho pojetí váže k nižším fysiologickým procesům. Velmi podobnou pozici lze nalézt v myšlení jednoho z archaických myslitelů, Hérakleita z Efesu. Oba myslitelé, ačkoli stylem psaní tak různí, zdůrazňují důležitost smyslů a jejich fundamentální roli v procesu orientace ve světě. Spánku proto shodně přisuzují druhotnou úlohu. Je-li však spánek a snění převrácením bdělosti a vnímání, není překvapivé, že oba antičtí myslitelé souhlasně přitakávají tomu, že pro zachování všeho živého je tento méně dokonalý stav odpočinku nutnou podmínkou zachování všeho živého a součástí přirozeného koloběhu.
Název v anglickém jazyce
The cycle of senses: waking and sense-perception, sleep and dream
Popis výsledku anglicky
Aristotle tells us his results of the research on the soul which is shared by all living things. In his De anima he divides soul into three parts: vegetative, sensitive and rational. This division shows not only the hierarchy going from the simplest to the more complex but above all it points out that the basis is the vegetative part. Without providing basic needs, especially nutrition, growth and reproduction, no higher activity can be added. I deal mainly with the sensitive power of the soul which belongs both to animals and to humans. Thanks to this capacity we are able to be oriented in the world throught the senses. In a state of waking we have various perceptions. During sleep, dreams come to us instead. When questioning how waking and sleeping is related, Aristotle give us his answers in his Little Physical Treatises (mainly De somno et vigilia, De insomniis, De divinatione per somnum). Dreams are also perceptions but these perceptions are imperfect. Aristotle puts waking radically against sleep, which links us to lower physiological processes. A very similar position can be found in the thinking of one of the archaic thinkers, Heraclitus of Ephesus. Both thinkers, though different in style, emphasize the importance of the senses and point out their fundamental role in the process of orientation in the world. Therefore sleep plays the secondary role in thinking of both philosophers. However, if sleep and dreaming are a reversal of waking and perception, it is not surprising that those two ancient thinkers agree that in order to preserve all living things, this less perfect state is a necessary condition. Sleep and dreaming are part of the natural cycle of activity and resting.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kuděj
ISSN
1211-8109
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
18-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—