With Kafka in the spa. Non-literary texts on stage: an action- and production-oriented pedagogical drama procedure to understand foreign-language literature
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F17%3A43950823" target="_blank" >RIV/49777513:23330/17:43950823 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Mit Kafka auf Kur. Nicht-literarische Texte auf der Bühne: ein handlungs- und produktionsorientiertes dramapädagogisches Verfahren zur Erschließung fremdsprachlicher Literatur.
Popis výsledku v původním jazyce
Der Beitrag stellt zunächst das Potential dramapädagogischer Verfahren, besonders von Dramatisierungen, die durch intertextuelle Wiederholung, Medien- und Gattungswechsel bestimmt werden, als produktive Formen der Literaturinterpretation für den fremdsprachlichen Literaturunterricht heraus. Folgend wird am Beispiel einer Drama-Werkstatt zur Inszenierung zweier Kafka-Schauspiele der besondere Wert der Dramatisierung (vorwiegend) nichtliterarischer Schriften eines Autors (Briefe, Tagebücher), die in intensiver Wechselbeziehung zu seinem literarischen Werk stehen, für ein vertieftes Verständnis des literatursoziologischen Kontexts seiner Literaturproduktion und dadurch auch seiner literarischen Schriften selbst herausgearbeitet.
Název v anglickém jazyce
With Kafka in the spa. Non-literary texts on stage: an action- and production-oriented pedagogical drama procedure to understand foreign-language literature
Popis výsledku anglicky
The article first deals with the potential of pedagogical drama procedures, in particular dramatizations, determined by intertextual repetition, change of media and genre, as productive forms of literature interpretation for lessons in foreign language literature. Following, by means of a drama workshop on the staging of two Kafka dramas the special value of dramatizing (predominantly) non-literary writings of an author (letters, diaries), being in intense interrelationship with his literary work is demonstrated, aimed at a deeper understanding of the literary sociological context of his literary production and thereby also of his literary writings themselves.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Brünner Hefte zu Deutsch als Fremdsprache
ISSN
1803-4411
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
15-38
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—