Vzdělání a výchova (u) Romů aneb education vs. schooling
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F18%3A43952869" target="_blank" >RIV/49777513:23330/18:43952869 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vzdělání a výchova (u) Romů aneb education vs. schooling
Popis výsledku v původním jazyce
Výchozím bodem pro porozumění pojednávané problematice je distinkce mezi dvěma podobami vzdělávání – education a schooling – kterou ve své analýze subsistenčních strategií, hodnotového systému a postoje ke vzdělávacím institucím anglických Travellerů – Cikánů (Traveller – Gypsies) zavedla významná britská sociální antropoložka Judith Okely. Tato autorka rozlišuje mezi tzv. schooling (tedy formálním, školním vzděláváním v rámci státem zřizovaných institucí) a education (tedy výchovou a vzděláváním v rámci rodiny, resp. primárních skupin. Ukazuje zároveň, že ačkoli Travelleři nepřipisují velký význam onomu schooling, tedy úspěšnosti svých dětí v rámci školního vzdělávání, kladou naopak velký důraz na education, tedy socializaci, výchovu a vzdělávání v rámci vlastní skupiny, kdy jsou mezigeneračně předávány skupinové hodnoty a normy a od nich odvozené vzorce jednání.
Název v anglickém jazyce
Roma education vs. (Roma) schooling
Popis výsledku anglicky
The text focuses on the issue of Roma education in the Czech Republic. Starting from the general view, held by the majority society, that Roma are deficient in the sphere of education, the authors offer another perspective in the understanding of Roma education. Their analysis, based on the conceptual framework suggested by Judith Okely (1984), and distinguishing education and schooling shows that the transmission of knowledge and competences between generations in Roma families (education) is accomplished in different ways and by different means than in the majority society (schooling). The transmission of knowledge typical of Roma families is often judged through ethnocentric perspective of the majority society, it is not, however, worse, but different.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Ethnologica Pragensia
ISSN
1803-9812
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
jaro
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
86-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—