Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vzdělání a výchova (u) Romů aneb education vs. schooling

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23330%2F18%3A43952869" target="_blank" >RIV/49777513:23330/18:43952869 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vzdělání a výchova (u) Romů aneb education vs. schooling

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výchozím bodem pro porozumění pojednávané problematice je distinkce mezi dvěma podobami vzdělávání – education a schooling – kterou ve své analýze subsistenčních strategií, hodnotového systému a postoje ke vzdělávacím institucím anglických Travellerů – Cikánů (Traveller – Gypsies) zavedla významná britská sociální antropoložka Judith Okely. Tato autorka rozlišuje mezi tzv. schooling (tedy formálním, školním vzděláváním v rámci státem zřizovaných institucí) a education (tedy výchovou a vzděláváním v rámci rodiny, resp. primárních skupin. Ukazuje zároveň, že ačkoli Travelleři nepřipisují velký význam onomu schooling, tedy úspěšnosti svých dětí v rámci školního vzdělávání, kladou naopak velký důraz na education, tedy socializaci, výchovu a vzdělávání v rámci vlastní skupiny, kdy jsou mezigeneračně předávány skupinové hodnoty a normy a od nich odvozené vzorce jednání.

  • Název v anglickém jazyce

    Roma education vs. (Roma) schooling

  • Popis výsledku anglicky

    The text focuses on the issue of Roma education in the Czech Republic. Starting from the general view, held by the majority society, that Roma are deficient in the sphere of education, the authors offer another perspective in the understanding of Roma education. Their analysis, based on the conceptual framework suggested by Judith Okely (1984), and distinguishing education and schooling shows that the transmission of knowledge and competences between generations in Roma families (education) is accomplished in different ways and by different means than in the majority society (schooling). The transmission of knowledge typical of Roma families is often judged through ethnocentric perspective of the majority society, it is not, however, worse, but different.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60500 - Other Humanities and the Arts

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Ethnologica Pragensia

  • ISSN

    1803-9812

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    jaro

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    86-94

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus