Využití eliminace kvantifikátorů v řešení jednoduchých optimalizačních úloh
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F15%3A43925518" target="_blank" >RIV/49777513:23420/15:43925518 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití eliminace kvantifikátorů v řešení jednoduchých optimalizačních úloh
Popis výsledku v původním jazyce
Eliminace kvantifikátorů je oblast na pomezí matematiky, logiky a výpočetní techniky. Užitím tzv. cylindrické algebraické dekompozice umožňuje zjednodušit matematické formule s kvantifikátory a transformovat je na formule bez kvantifikátorů. Vzhledem k tomu, že se jedná o celkem složitý postup, je pro něj výhodné použít programy počítačové algebry (jako například program Mathematica). Mnoho matematických úloh (kupříkladu řešení rovnic a nerovnic) lze převést do tvaru kvantifikovaných formulí. Eliminacekvantifikátorů je pak cesta k jejich řešení nebo alespoň zjištění, zda jsou vůbec řešitelné. Tato metoda je tak užitečná nejen pro matematiky, ale též pro učitele matematiky a talentované žáky.
Název v anglickém jazyce
Using quantifier elimination in solving simple optimization problems
Popis výsledku anglicky
Quantifier elimination over real fields is discipline connected with mathematics, logic and computer science. Using so called cylindrical algebraic decomposition it allows to simplify mathematical formulas with quantifiers into quantifier-free formulas.Since this is quite complex problem, computer algebra programs (such as Mathematica by Wolfram Research) are very helpful. Many mathematical problems (for example, equations and inequations) can be transformed into quantified formulas and the eliminationis a way to solve them or find out if they are solvable. Therefore this method may be useful not only for mathematicians but for mathematics teachers and talented pupils, too.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Učitel matematiky
ISSN
1210-9037
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
91-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—