W. B. Yeats and the end of the world
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43958451" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43958451 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://tigerprints.clemson.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1090&context=iys" target="_blank" >https://tigerprints.clemson.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1090&context=iys</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.34068/IYS.04.01.04" target="_blank" >10.34068/IYS.04.01.04</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
W. B. Yeats and the end of the world
Popis výsledku v původním jazyce
This article explores the connection between current ideas of ecological apocalypse and cultural form. The philosopher Timothy Morton argues that certain late modernist forms are more amenable to the imaginative representation of what he calls hyperobjects (especially, the hyperobject of global warming). However, through a consideration of Yeats’s formal choices when he faced his own apocalypse, we can broaden our ideas of viable cultural responses for our own moment. According to Barry Shiels, Yeats stands at the beginning of twentieth-century world literature idiom that draws on a expansive range of global cultural contexts: his “global poetry” enables to take on the theme of the globe’s end. Particularly, Yeats’s lifelong use of rhyme indicates that older traditions offer feasible artistic responses, beyond the protocols of late modernism.
Název v anglickém jazyce
W. B. Yeats and the end of the world
Popis výsledku anglicky
This article explores the connection between current ideas of ecological apocalypse and cultural form. The philosopher Timothy Morton argues that certain late modernist forms are more amenable to the imaginative representation of what he calls hyperobjects (especially, the hyperobject of global warming). However, through a consideration of Yeats’s formal choices when he faced his own apocalypse, we can broaden our ideas of viable cultural responses for our own moment. According to Barry Shiels, Yeats stands at the beginning of twentieth-century world literature idiom that draws on a expansive range of global cultural contexts: his “global poetry” enables to take on the theme of the globe’s end. Particularly, Yeats’s lifelong use of rhyme indicates that older traditions offer feasible artistic responses, beyond the protocols of late modernism.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Yeats Studies
ISSN
2475-9627
e-ISSN
—
Svazek periodika
4
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
59-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—