Paul Muldoon a hyperobjekty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43959080" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43959080 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Paul Muldoon a hyperobjekty
Popis výsledku v původním jazyce
Báseň Seamuse Heaneyho „Sandstone Keepsake“ je o předmětu, podobně jak mnoho předmětové básně Zbigniewa Herberta. Věc jako donnée básně umožňuje básníkovi široce se pohybovat v evropské kultuře a současné politice, zatímco zůstává fenomenologicky zakotven v kusu skály, který drží v ruce. To pro Heaneyho je jakýmsi garantem pravosti básně a je to zařízení, které často používal ve své poezii. V poezii Paula Muldoona se však s takovým fenomenologickým upisováním nesetkáváme, místo toho zkoumá techniky, které představují to, co ekologický filozof Timothy Morton nazval „hyperobjekty“. Muldoon se často vrací k tématu globálního oteplování (jeden z Mortonových hlavních hyperobjektů) a ekologické katastrofy, ale tematizuje tyto objekty a vyhýbá se psání a la these. Tato kapitola se zabývá tím, jak Muldoon ve své poezii představuje takové „ne-věci“, a nabízí tak nový způsob ekologické poezie.
Název v anglickém jazyce
Paul Muldoon and Hyperobjects
Popis výsledku anglicky
Seamus Heaney's “Sandstone Keepsake” is an object poem in the line of Zbigniew Herbert. A thing as the poem's donnée allows the poet to range widely through European culture and contemporary politics, while phenomenologically anchored by the piece of rock that he holds in his hand. This for Heaney is a kind of guarantor of the poem's authenticity, and it is a device that he frequently used in his poetry. In Paul Muldoon's poetry, however, we do not encounter such phenomenological underwriting, instead he explores techniques to represent what the ecological philosopher Timothy Morton has called “hyperobjects.” Muldoon frequently returns to the theme of global warming (one of Morton's primary hyperobjects) and ecological disaster, but he thematizes these topics in an oblique manner, avoiding agit-prop. This chapter looks at how Muldoon represents such “non-things” in his poetry, and thus offers a new mode of ecological poetry.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů