Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Komunikačně-stylový a systémový pohyb v současné češtině

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F20%3A43961128" target="_blank" >RIV/49777513:23420/20:43961128 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3183/2638" target="_blank" >https://czasopisma.uni.opole.pl/index.php/s/article/view/3183/2638</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.25167/Stylistyka29.2020.25" target="_blank" >10.25167/Stylistyka29.2020.25</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Komunikačně-stylový a systémový pohyb v současné češtině

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Český jazyk je sociálně stratifikovaný a regionálně diferencovaný, i když v něm probíhají také procesy opačného charakteru, jako je sjednocení a vyrovnání. Rozvoj jazyka zahrnuje sám o sobě antinomie, které si navzájem odporují, ale které se vzájemně doplňují a přecházejí do sebe. Příspěvek představuje výklad fungování vybraných antinomií v jazyce a v řeči, jako je vztah mezi standardní a nestandardní formou, představovanou běžnou češtinou. Již v polovině minulého století došlo k tendenci stírat hranice mezi nimi, zatímco různí lingvisté měli na tento proces různé názory. Tyto názory se odrážejí v nesrovnalostech obsažených v normativních knihách (slovníky, gramatiky, pravopisné normy, normativní vzdělávací příručky), což zvyšuje nejistotu uživatelů při výběru jazykových prostředků. Uživatelé jsou nyní možná více ovlivňováni médii než výukou. Úroveň mediální řeči se odráží v řeči běžných uživatelů, častých jevech, které jsou nadužívány, stávají se módou, pronikají do řeči bez ohledu na jejich funkčnost či nefunkčnost. Obecně lze současnou situaci češtiny charakterizovat jako dynamickou, s vývojovými rysy, systémovými i nepravidelnými. Lingvistika by měla tuto situaci nejen zachytit a popsat, ale ovlivnit ji jazykovým vědomím, jak tvrdili stoupenci pražské školy. Někteří lingvisté to však odmítají a považují to nesprávně za zásah a manipulaci.

  • Název v anglickém jazyce

    Communication styles and system movement in contemporary Czech

  • Popis výsledku anglicky

    The Czech language is socially stratified and regionally differentiated, although there are also processes of the opposite character going on in it, like unification and equali-zation. Language development includes in itself antinomies opposing each other, but which are mutually complementary and converting into each other. The paper presents an interpretation of the functioning of selected antinomies in the language and in speech, such as the relationship between the standard and non-standard forms, represented by the common Czech. As early as in the middle of the last century the tendency to blurring of boundaries between them occurred, while various linguists have had different opinions on that process. These opinions are reflected in inconsistencies present in normative books (dictionaries, grammars, orthographic norms, normative educational handbooks), and this raises the uncer-tainty of users in the choice of language means. The users are now perhaps more influenced by the media than by teaching. The level of media speech is reflected in the speech of ordinary users, the frequent phenomena being overused, they become fashion, they insinuate themselves into the speech regardless of their functionality or non-functionality. In general, the current situation of the Czech can be characterized as dynamic, with developmental features, both systemic and irregular. Linguistics should not only capture this situation and describe it, but influence it by linguistic awareness, as the followers of the Prague School claimed. However, some linguists refuse it, consider-ing it wrongly as intervention and manipulation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Stylistyka

  • ISSN

    1230-2287

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    29

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2020

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    427-439

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus