Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití metody komplexních jazykových rozborů ve výuce českého jazyka

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F21%3A43962367" target="_blank" >RIV/49777513:23420/21:43962367 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/43106" target="_blank" >https://dspace5.zcu.cz/handle/11025/43106</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Využití metody komplexních jazykových rozborů ve výuce českého jazyka

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie Jany Vaňkové a Martiny Spěváčkové ukazuje, že ve výuce českého jazyka je stále využívána jako jedna z frekventovaných výukových metod metoda komplexních jazykových rozborů. Jako zásadní přednost je vnímána její komplexnost, i když je doložitelné, že stále přetrvává nepochopení hranic mezi jednotlivými jazykovými rovinami (zejména morfologickou a syntaktickou). Výsledky sondy dále ukázaly, že stylová hodnota jazykového prostředku je často vnímána izolovaně, tedy bez ohledu na jeho kontextové zařazení. Rovněž dochází ke směšování stylových příznaků se spisovností a nespisovností jazykových prostředků. Stylový příznak je nejvýrazněji vnímán u jazykových prostředků lexikálních.

  • Název v anglickém jazyce

    Use of the method of complex linguistic analyzes in the teaching of the Czech language

  • Popis výsledku anglicky

    The study by Jana Vaňková and Martina Spěváčková demonstrates that complex sentence analysis as a frequently used method remains to be applied in teaching Czech language. Its comprehensiveness is seen as the primary advantage while it can be proved that the boundaries between the individual language layers (especially morphological and syntactical) often keep being misunderstood. The findings of their survey further showed that stylistic value of a linguistic means is often perceived in isolation, i.e. regardless of its contextual classification. Yet another phenomenon is mistaking stylistic features and formality vs. colloquiality of linguistic means. Stylistic features are most distinctive in lexical linguistic means.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60202 - Specific languages

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II

  • ISBN

    978-80-261-0982-2

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    198-216

  • Počet stran knihy

    403

  • Název nakladatele

    Západočeská univerzita v Plzni

  • Místo vydání

    Plzeň

  • Kód UT WoS kapitoly