Využití stanovení celkového uhlíku pro výpočet obsahu spalitelných látek a transformace postupu do výuky chemie
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F21%3A43964974" target="_blank" >RIV/49777513:23420/21:43964974 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2152" target="_blank" >https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/2152</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9876-2021-4" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P210-9876-2021-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití stanovení celkového uhlíku pro výpočet obsahu spalitelných látek a transformace postupu do výuky chemie
Popis výsledku v původním jazyce
Půda, jako téma ve výuce, je typickým multioborovým tématem, které může zasahovat do geografie, biologie a ekologie, a pokud se budeme zabývat i jejím složením a analýzou, zasahuje také do chemie a matematiky. Z pohledu chemika je obsah spalitelných látek ve vzorku historickým parametrem, který je v přímém vztahu k obsahu organické hmoty ve vzorku půdy a používá se k ohodnocení půd či pevných hnojiv. Tato veličina je zároveň v přímém vztahu k celkovému obsahu uhlíku, což je další obdobný parametr, který je možné v laboratoři stanovovat. Příspěvek je věnován rozboru možností transformace metod analýzy pevných vzorků do formy využitelné ve výuce chemie. Diskutovány jsou možnosti aplikace matematických metod na rozbor vztahů mezi výše uvedenými parametry a diskutováno je využití takového postupu jako mezioborového projektu v rámci výuky na různých typech škol.
Název v anglickém jazyce
Use of Total Carbon Determination to Calculate the Loss on Ignition and the Transformation of the Procedure into the Chemistry Education
Popis výsledku anglicky
Soil, as a topic in education, is a typical multidisciplinary topic that can affect geography, biology and ecology, and if we deal with soil composition and analysis, it also affects chemistry and mathematics. From the chemistʼs point of view, the loss on ignition of the sample is a historical parameter that is directly related to the content of organic matter in the soil sample and it is used to rating soils or solid fertilizers. Loss on ignition is also directly related to the total carbon content, which is another similar parameter that can be determined in the laboratory. This paper is aligned to the analysis of the possible transforming the methods of solid samples analysis into a form, which is usable in the chemistry teaching. The possibilities of applying mathematical methods to the analysis of the relationships between the above parameters are discussed and the use of such a procedure as an interdisciplinary project in education at various types of schools is discussed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník konference didaktiky přírodních věd DidSci+ 2021
ISBN
978-80-210-9876-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
33-39
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
23. 6. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—